Workshop voor ontwikkeling van persona’s en customer journey
Voor het ontwikkelen van de persona’s en het in kaart brengen van de customer journey’s willen we graag met jullie aan de slag in een leuke en interactieve workshop.
Aanpak ontwikkeling persona’s
We geven regelmatig workshops voor het ontwikkelen van persona’s. Door helder voor ogen te hebben wie je klant is, kun je slimme en duidelijke keuzes maken in je positionering en communicatie. Het creëren van persona’s is leuk om te doen, omdat je vrij en creatief gaat associëren rondom een herkenbare groep zodat je deze scherp in beeld krijgt. De ontwikkeling doen we in twee fases: eerst de workshop en vervolgens de visuele uitwerking.
Vrij en creatief associëren rondom een herkenbare groep zodat je deze scherp in beeld krijgt
Eerste fase
In een workshop van één dagdeel gaan we actief aan de slag. Dat doen we in drie stappen:
Stap 1: brede verkenning
We inventariseren gezamenlijk welke persona’s nu en in de toekomst de doelgroep vormen. We onderzoeken welke persona’s het belangrijkst zijn. De meest relevante persona’s nemen we mee naar stap 2.
Stap 2: uitwerken persona’s
We gaan de geselecteerde persona’s verder uitwerken. Wat willen ze? Wat drijft hen? Waar worden ze blij van? Waar zit hun allergie? Hoe zijn ze te bereiken? Hoe completer het beeld van de persona, hoe meer deze tot leven komt.
Stap 3: brands van de pesona’s
Welke merken, winkels en horeca passen bij de persona?
Tweede fase: visuele uitwerking.
Na de workshop werken we de resultaten voor een persona uit op één A4. Een pakkend en helder verhaal, waarmee je makkelijk werkt. De persona komt nog meer tot leven doordat we deze een naam geven en een bijpassende foto zoeken. De persona’s leveren we uit als een handige pdf, maar we kunnen deze ook opmaken als real-size kartonnen figuur. Hierdoor zie je de persona dagelijks en krijgt deze een plaats in je denken en doen.
Customer journey
In de tweede workshop van één dagdeel gaan we aan de slag met de customer journey van de verschillende persona’s. In een interactieve sessie brengen we de ‘touch points’ in kaart. Via welke online en offline kanalen is de persona bereikbaar? Hoe ziet de reis eruit van ‘awareness’ tot ‘loyalty’. We gebruiken hiervoor het model dat je op de volgende pagina ziet. Dit model is initieel ontwikkeld door McKinsey. Het splitst de customer journey op in vijf fasen en laat per fase de touch points zien. Deze zijn nu nog als voorbeeld ingevuld, maar worden in de workshop bepaald voor een specifieke persona. We onderzoeken hierbij gezamenlijk welke ‘gaps’ er in de customer journey mogelijk te zien zijn. Hierdoor kan de aanpak per persona worden verbeterd, zodat de klantbeleving nog positiever wordt. We denken hierin actief mee in mogelijkheden om de communicatie te verbeteren. We zijn heel ervaren in het ontwikkelen van campagnes op een gerichte doelgroep,
Voorbeeldafbeelding van customer journey
De aangegeven touch points per fase zijn voorbeelden.


Wij zijn allemaal anders
Wij zijn Everybody Likes Penguins
Wij zijn mannen en vrouwen. Jong en oud. Creatief. Communicatief. Beelddenkers en strategen, alfa en bèta. De een is introvert, de ander extrovert.
Naast versgevangen ansjovis, worden wij Penguins blij van chocolade en tosti’s. Gezonde lunches en staand brainstormen. Lachen en ontroeren. Goede gesprekken en flauwe grappen. Mooie campagnes en ijzersterke content.
Campagnes
- Branding
- Introductie
- Sales
- Awareness
- Free-publicity
- Social media
Brains
- Productiestrategie
- Digitale strategie
- Persona’s
- Identity
- Doelgroep-analyse
Pixels & papier
- Campagnestijlen
- Actiewebsites
- Drukwerk
- Infographics
- (online) Advertenties
Video & audio
- TV-commercials
- Social videos
- Animaties
- Radiospots
Andere dingen
- Events & experiences
- Activaties
- Virals & guerilla
- Contentcreatie
- En meer…
Bekijk ons werk
Veiligheidsregio Utrecht vergroot kennis en intentie bij burgers
Maak je Kerst eigen: van geel tot vierkant
Welke gemeente wordt Fietsstad 2022
Jongerenmarketing met CNV Vakmensen
Nu en dan een cadeautje in je inbox?
Schrijf je even in voor onze nieuwsbrief.