Ontwikkeling persona’s en customer journey voor Amsterdams winkelcentrum

Amsterdam Bijlmer

Nieuwe doelgroep voor een Amsterdams winkelcentrum

Een winkelcentrum in de Amsterdamse Bijlmer wordt herontwikkeld. De verwachting is dat in Amsterdam Zuidoost het aantal expats, buitenlandse studenten, young professionals en andere nieuwe doelgroepen gaat toenemen. De exploitant van het winkelcentrum, Colliers International, wil voor de toekomst hierop slim inspelen met de nieuwe positionering van het winkelcentrum. Maar hiervoor moeten ze precies weten wíe hun doelgroep is en wat hen drijft. Laat dat nou net iets zijn waar onze marketingstrategen een kei in zijn! Samen met Colliers gingen we aan de slag om de meest relevante persona’s en hun customer journey in kaart te brengen.

Workshop voor ontwikkeling van persona’s en customer journey
Customer journey touch points per fase

Het belang van persona’s en customer journey

Voor een strategische marketingaanpak is het essentieel om de customer journey van de meest relevante persona’s helder voor ogen te hebben. Als je weet wie je klant is, kun je slimme en duidelijke keuzes maken in je positionering en communicatie. Eventuele gaps worden dan zichtbaar waar je als marketeer op in kunt spelen.

Interactieve workshops

Het ontwikkelen van de persona’s en hun customer journey’s is altijd superleuk en interessant om te doen. Vooral al je dit samen met een gedreven marketingteam doet. Met Colliers planden we twee interactieve workshops in. In de eerste workshop richtten we ons op het vaststellen van de doelgroep, de persona’s. De tweede workshop bestond uit het in kaart brengen van de customer journey die deze persona’s afleggen. Alle gegevens en informatie die uit beiden workshops zijn gekomen, hebben we visueel uitgewerkt en gebundeld tot een duidelijke en overzichtelijk document.

Ontwikkeling persona’s

We hebben in de eerste workshop geïnventariseerd welke persona’s nu én in de toekomst de doelgroep vormen voor dit Amsterdamse winkelcentrum. Normaal is ‘in hokjes denken’ uit den boze. Maar nu was het echt de bedoeling om op zoek te gaan naar stereotypen. Dit kan erg grappig zijn en werkt dan ook weleens op de lachspieren. Je gaat vrij en creatief associëren rondom een herkenbare groep zodat je deze scherp in beeld krijgt. Wat willen ze? Waar worden ze blij van? Waar zit hun allergie? Hoe zijn ze te bereiken? Welke merken kopen ze? Hoe completer het beeld van de persona, hoe meer deze tot leven komt.

Dit leverde tijdens deze eerste workshop ook de nodige felle discussies op. Want wanneer is iemand nou typisch een Android of iPhone persoon? Of draagt het Nikes of Puma’s. Vooral voor mensen die normaal nooit aan doelgroep denken doen, was dit echt een uitdaging.

Maar na afloop van de eerste workshop was het hele team enthousiast en vond iedereen het erg leuk en zinvol. Op naar workshop twee!

In kaart brengen van customer journey

Nadat we de persona’s gedefinieerd hadden, zijn we in de tweede workshop aan de slag gegaan met de customer journey mapping. Door de eerste workshop werden woorden als ‘klanten’ en ‘doelgroep’ ineens mensen van vlees en bloed, met een gezicht. Persona’s worden personen. We hebben voor elk van deze personen de ‘touch points’ in kaart gebracht. Via welke online en offline kanalen is hij of zij bereikbaar? Hoe ziet de reis van ‘awareness’ tot ‘loyalty’ eruit? Aan de hand van het model van McKinsey hebben we de customer journey opgesplitst in vijf fasen. In elke fase zitten andere touch points. We hebben hierbij tevens onderzocht welke ‘gaps’ er in de customer journey mogelijk te zien zijn. Met deze informatie kan de aanpak per persona worden verbeterd, zodat de klantbeleving nóg positiever wordt.

Doelgroep komt tot leven

Na de workshops hebben we alle resultaten per persona visueel en tekstueel uitgewerkt tot een pakkend en helder verhaal, waarmee de marketeers van Colliers makkelijk dagelijks kunnen werken. Bij elke persona hebben we een passende naam en foto gezocht, zodat ze nog meer tot leven komen. De persona’s hebben we aan deze klant opgeleverd in een mooi vormgegeven pdf. Deze kunnen ze zelf uitprinten en ophangen boven hun bureau. Handig! Hierdoor zien ze hun doelgroep dagelijks en krijgt deze een plaats in hun denken en doen.

Interesse?

Ben jij geïnteresseerd in wie jouw doelgroep nou precíes is en wat hen drijft en tegenhoudt. Onze marketingstrategen zijn ervaren in het onderzoeken hiernaar en het samen met jouw team in kaart brengen ervan in leuke en interactieve workshops met je hele team. We leiden niet alleen de workshops, maar denken hierin ook actief mee in mogelijkheden om de communicatie te verbeteren. Want onze kracht ligt in het ontwikkelen van campagnes op een gerichte doelgroep; daar worden we blij van.

Of wil je zelf al aan de slag met archetype kaarten?

Wil je samen met je team de brand identity van je merk scherp neerzetten? Download onze archetype kaarten en bepaal welk archetype je wil omarmen. Dat geeft voor jou en je collega’s direct een duidelijk beeld van waar je merk voor staat. Je kunt de kaarten gewoon hier op de website van Branding agency Everybody Likes Penguins downloaden.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Niet zeiken poster
Hogeschool Utrecht

Hogeschool Utrecht heeft grootste opkomst voor de verkiezingen ooit

Verrassende WC-posters!
LICG huisdierentest uitslag: 'Jij bent een blaffende miauwer.'
LICG

Awareness campagne voorkomt impulsaankoop huisdieren

Gratis huisdieren afhalen op Marktplaats.nl
Online marketing - Virale campagne met kerst voor Bijenkorf
de Bijenkorf

Warme kerstactivatie voor alle Bijenkorf-klanten

Wie verras jij deze feestdagen met een persoonlijke kerstgroet?
ALD Automotive

Zo boost je de private lease contracten van ALD in een recordtijd.

Winkelactivatie bij Pearle met Jan Smit ontwikkeld door Reclamebureau Utrecht Everybody Likes Penguins
Pearle

Goed gezien: Jan Smit bij Pearle!

Honderden mensen in de rij voor een nieuwe bril, en een foto.
Bijenkorf

Kinderen ontwerpen de droomjurk voor hun mama’s.

Inhaken was nog nooit zó lief
Activatie awareness campagne brandveiligheid
Veiligheidsregio Utrecht

Spannende pop-up activatie voor de rookmelderplicht

Veiligheidsregio Utrecht vergroot kennis en intentie bij burgers
Foto van iemand die aan het dansen is op een verlaten parkeerterrein
Norton AntiVirus

Branding campagne: hoe overtuig je eigenwijze ‘techies’?

Vechten met virussen
Sales campagne waarbij je gratis jouw geur kan laten graveren
de Bijenkorf

Eau de mama: het persoonlijkste moederdagcadeau ooit

De Bijenkorf zoekt de emotie op
Reclamebureau maakt awareness campagne voor FSC Nederland Utrecht
FSC

Animatie voor FSC® Nederland: Kies voor hout, red het woud

HEMA Nederland shared animatie op Facebook en levert alleen al 17.000 views

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.