Iconen vormgeven voor vernieuwende pensioencommunicatie
Pensioen communicatie
De Pensioenfederatie heeft iconen laten vormgeven die complexe pensioenbegrippen vertalen in een eenvoudig beeld. De iconen vormen de basis van een vernieuwende pensioenbrief die veel Nederlanders ontvangen. De focus van de vernieuwing ligt op het leuker, eenvoudiger en duidelijker maken van pensioencommunicatie.
Van complexe en saaie communicatie naar logisch en simpel zodat elke gepensioneerde het begrijpt
Wat is er zo slim aan de Pensioen 1-2-3?
Pensioenen worden ervaren als complex, saai en nog ver weg. De federatie heeft iconen laten vormgeven voor gebruik in de Pensioen1-2-3, een overzichtelijk document van één A4. Het geheel is visueel aantrekkelijk ontworpen, zodat het mensen verleidt om te gaan lezen.
De Pensioen 1-2-3 heeft de Innovatie prijs 2015 gewonnen.
Deze prijs wordt jaarlijks uitgekeerd door het Financieel Dagblad, PensioenPro en IPE. Het doel van de prijs is om innovatieve initiatieven de aandacht te geven die ze verdienen.
Pictogrammen ontwerpen kan niet zonder doelgroeptest, bijvoorbeeld door TNS NIPO
Het ontwikkelingstraject van de iconen is een creatief proces waarbij je een begrip ontleedt tot de kern. Voor die kern ontwikkel je een beeld dat het begrip is zijn essentie weergeeft. De volgende stap in het proces van iconen laten vormgeven is het testen bij de doelgroep. Deze stap is uitgevoerd door TNS NIPO. Op basis hiervan hebben we enkele pictogrammen vereenvoudigd. Het proces van het vormgeven van iconen is een zoektocht naar de kracht van de eenvoud.
AD kopt in: ‘Leesbaarder door gebruik icoontjes.’
De eerste presentatie van de Pensioen 1-2-3 heeft meteen de krant gehaald. Voor het artikel is Hugo van den Hurk van reclamebureau Everybody Likes Penguins geïnterviewd. Het AD was zeer positief. Het interview ging in op het creatieve proces van het ontwerpen van iconen voor complexe begrippen.
Wilt u ook met iconen of pictogrammen gaan werken?
Het vormgeven van iconen en pictogrammen is een specialisme dat we in huis hebben. Ook andere organisaties hebben iconen laten vormgeven door ons reclamebureau: het KNAW, medicijnverpakkingen en het festival LowLands. Door onze ervaring met het proces van het vormgeven van iconen, kunnen we in korte tijd iconen en pictogrammen ontwikkelen die de juiste snaar bij uw doelgroep raken. Wilt u iconen of pictogrammen laten vormgeven? Bel of mail ons en we denken graag met u mee.
Bekijk ons werk
Veiligheidsregio Utrecht vergroot kennis en intentie bij burgers
Maak je Kerst eigen: van geel tot vierkant
Welke gemeente wordt Fietsstad 2022
Jongerenmarketing met CNV Vakmensen
Retailcampagne voor BAUHAUS
De ontdekkingstocht ‘Dwaalspoor’ biedt Utrechters uitkomst met een wandeling aan de hand van foto’s uit lang vervlogen tijden.