Introductiecampagne voor uniek event ‘Het leukste reisje van Nederland’ – Dé culturele belevenis voor jong en oud

Spoorweg Museum

Het Spoorwegmuseum samen met de top van Nederland op het gebied van kunst en cultuur

‘Het leukste reisje van Nederland’ is 10 dagen lang dé culturele beleving voor jong en oud. Het Spoorwegmuseum in Utrecht heeft samen met de top van Nederland op het gebied van kunst en cultuur, waaronder Naturalis, Eye Filmmuseum, Afrika Museum en TivoliVredenburg, de reis van je leven gecreëerd. Maak een tijdreis naar de oertijd of vlieg muzikaal de wereld over. Wij mochten voor dit nieuwe museumfestival de introductiecampagne ontwikkelen en uitvoeren. Samenwerking met de Nederlandse top van kunst en cultuur
Wie ‘trein’ zegt, zegt ‘reizen’: avontuur, ontdekken, plezier. Met deze gedachte is ‘Het leukste reisje van Nederland’ ontwikkeld samen met bekende musea en culturele organisaties. Nog nooit eerder is in Nederland een vergelijkbaar event gerealiseerd, waardoor we het publiek goed dienden mee te nemen in het verhaal. De ontwikkelde introductiecampagne is opgebouwd uit een groot aantal onderdelen: een pakkend campagnebeeld, een campagne website, online advertising, een outdoor poster campagne en media inkoop bij diverse grote vrouwenbladen, dagbladen en senioren magazines. Een breed spectrum van specifiek gekozen online en offline kanalen, die gezamenlijk de gehele doelgroep doeltreffend bereiken én natuurlijk aansporen om te gaan!

4 kinderen die het boekje van het museum vasthouden. In de boekjes staan stempels. Op de achtergrond zie je een grote banner staan waarop staat: 'Het leukste reisje van Nederland.'
Het leukste reisje van Nederland poster op de snelweg.
Spoorwegmuseum Facebook reclame banner.

Leuk feitje!

Nog vóórdat het event van start ging, hadden we met de website al 65.000 unieke online bezoekers getrokken en waren er al meer dan 18.000 kaarten verkocht. Dat is al 90% van het beoogde doel!

Van raamwerk naar succesvolle marketingcampagne

Het raamwerk van het event was bij de start van de campagne al bekend; aan reclamebureau Everybody Likes Penguins de mooie taak om dit verder in te vullen, aan te scherpen en landelijk te introduceren als de leukste bestemming voor jong en oud deze zomer.

Maar een evenement wordt niet zomaar een succes, dat vraagt om een gerichte strategie en aanpak. Met het oog op het doel ‘20.000 extra bezoekers’ en de doelgroep zelf, hebben we een specifieke selectie gemaakt van media en platforms, online en offline, waar we het event hebben geïntroduceerd en geadverteerd. De campagne bestond onder andere uit:

  • een outdoor postercampagne in regio’s Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam;
  • een online advertising campagne op Facebook;
  • een radiocommercial op onder andere 3FM;
    Deze radiocommercial trekt direct bij aanvang de aandacht door het bekende ding-dong geluid dat voor iedere stationsmededeling is te horen. We hebben vervolgens door de officiële stemacteur van de NS de commercial laten inspreken, zodat de commercial overtuigend overkomt.
  • advertorials op websites en in nieuwsbrieven van LINDA, Wendy en Plusonline.

Stoomtrein voor onze studio in Utrecht

Onze studio is gevestigd in een voormalige werkspoorfabriek. Vanuit de studio van het reclamebureau in Utrecht kijken we daarom uit op een antieke stoomtrein.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Workshop voor ontwikkeling van persona’s en customer journey
Amsterdam Bijlmer

Ontwikkeling persona’s en customer journey voor Amsterdams winkelcentrum

Herpositionering van winkelcentrum
Even uw huis versieren Centraal beheer kerst-campagne
Centraal Beheer

Even je huis versieren, kerst­campagne voor Centraal Beheer

Al die lichtjes, als dat maar goed gaat...
Allerhande magazine advertentie voor Rennie
Allerhande

Communicatiekracht door eenvoud in advertentie in Allerhande

Heldere beeldtaal geeft communicatiekracht
VGZ campagne foto. 3 vrienden in de buitenlucht met een 3D bril op die popcorn zitten te eten en te lachen.
VGZ
Gelukkige mensen zijn minder ziek!
Key visual werving moeders voor enquête fietsersbond
De Fietsersbond

Nationale campagne Fietsersbond voor werving deelnemers enquête

Welke gemeente wordt Fietsstad 2022
Snelweg tunnel foto
AGMI

Strategische herpositionering AGMI

Een uitstraling die past bij de nieuwe visie
Manutan Sound Machine - Push te button mockup
Manutan

Manutan SoundMachine, de leukste gadget van Nederland

‘Klanten bellen op of ze er nog eentje mogen!’
Thumb retailactie voor valentijnsdag.
de Bijenkorf

Online activatie: Verras je Valentijn met een kraslot met jou als hoofdprijs

Krassen, krassen. En altijd prijs!
Riksja Travel virale campagne op social media
Riksja Travel

Viral campagne ballonnenrace is een interactieve wedstrijd

De wind bepaalt wie wint!
Campagne en tv-commercial in vlogstijl voor het Spoorwegmuseum
Spoorwegmuseum

Campagne en tv-commercial in vlogstijl voor het Spoorwegmuseum

Word jij een echte treinexpert?

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.