Ontwikkeling persona’s en customer journey voor Amsterdams winkelcentrum

Amsterdam Bijlmer

Nieuwe doelgroep voor een Amsterdams winkelcentrum

Een winkelcentrum in de Amsterdamse Bijlmer wordt herontwikkeld. De verwachting is dat in Amsterdam Zuidoost het aantal expats, buitenlandse studenten, young professionals en andere nieuwe doelgroepen gaat toenemen. De exploitant van het winkelcentrum, Colliers International, wil voor de toekomst hierop slim inspelen met de nieuwe positionering van het winkelcentrum. Maar hiervoor moeten ze precies weten wíe hun doelgroep is en wat hen drijft. Laat dat nou net iets zijn waar onze marketingstrategen een kei in zijn! Samen met Colliers gingen we aan de slag om de meest relevante persona’s en hun customer journey in kaart te brengen.

Workshop voor ontwikkeling van persona’s en customer journey
Customer journey touch points per fase

Het belang van persona’s en customer journey

Voor een strategische marketingaanpak is het essentieel om de customer journey van de meest relevante persona’s helder voor ogen te hebben. Als je weet wie je klant is, kun je slimme en duidelijke keuzes maken in je positionering en communicatie. Eventuele gaps worden dan zichtbaar waar je als marketeer op in kunt spelen.

Interactieve workshops

Het ontwikkelen van de persona’s en hun customer journey’s is altijd superleuk en interessant om te doen. Vooral al je dit samen met een gedreven marketingteam doet. Met Colliers planden we twee interactieve workshops in. In de eerste workshop richtten we ons op het vaststellen van de doelgroep, de persona’s. De tweede workshop bestond uit het in kaart brengen van de customer journey die deze persona’s afleggen. Alle gegevens en informatie die uit beiden workshops zijn gekomen, hebben we visueel uitgewerkt en gebundeld tot een duidelijke en overzichtelijk document.

Ontwikkeling persona’s

We hebben in de eerste workshop geïnventariseerd welke persona’s nu én in de toekomst de doelgroep vormen voor dit Amsterdamse winkelcentrum. Normaal is ‘in hokjes denken’ uit den boze. Maar nu was het echt de bedoeling om op zoek te gaan naar stereotypen. Dit kan erg grappig zijn en werkt dan ook weleens op de lachspieren. Je gaat vrij en creatief associëren rondom een herkenbare groep zodat je deze scherp in beeld krijgt. Wat willen ze? Waar worden ze blij van? Waar zit hun allergie? Hoe zijn ze te bereiken? Welke merken kopen ze? Hoe completer het beeld van de persona, hoe meer deze tot leven komt.

Dit leverde tijdens deze eerste workshop ook de nodige felle discussies op. Want wanneer is iemand nou typisch een Android of iPhone persoon? Of draagt het Nikes of Puma’s. Vooral voor mensen die normaal nooit aan doelgroep denken doen, was dit echt een uitdaging.

Maar na afloop van de eerste workshop was het hele team enthousiast en vond iedereen het erg leuk en zinvol. Op naar workshop twee!

In kaart brengen van customer journey

Nadat we de persona’s gedefinieerd hadden, zijn we in de tweede workshop aan de slag gegaan met de customer journey mapping. Door de eerste workshop werden woorden als ‘klanten’ en ‘doelgroep’ ineens mensen van vlees en bloed, met een gezicht. Persona’s worden personen. We hebben voor elk van deze personen de ‘touch points’ in kaart gebracht. Via welke online en offline kanalen is hij of zij bereikbaar? Hoe ziet de reis van ‘awareness’ tot ‘loyalty’ eruit? Aan de hand van het model van McKinsey hebben we de customer journey opgesplitst in vijf fasen. In elke fase zitten andere touch points. We hebben hierbij tevens onderzocht welke ‘gaps’ er in de customer journey mogelijk te zien zijn. Met deze informatie kan de aanpak per persona worden verbeterd, zodat de klantbeleving nóg positiever wordt.

Doelgroep komt tot leven

Na de workshops hebben we alle resultaten per persona visueel en tekstueel uitgewerkt tot een pakkend en helder verhaal, waarmee de marketeers van Colliers makkelijk dagelijks kunnen werken. Bij elke persona hebben we een passende naam en foto gezocht, zodat ze nog meer tot leven komen. De persona’s hebben we aan deze klant opgeleverd in een mooi vormgegeven pdf. Deze kunnen ze zelf uitprinten en ophangen boven hun bureau. Handig! Hierdoor zien ze hun doelgroep dagelijks en krijgt deze een plaats in hun denken en doen.

Interesse?

Ben jij geïnteresseerd in wie jouw doelgroep nou precíes is en wat hen drijft en tegenhoudt. Onze marketingstrategen zijn ervaren in het onderzoeken hiernaar en het samen met jouw team in kaart brengen ervan in leuke en interactieve workshops met je hele team. We leiden niet alleen de workshops, maar denken hierin ook actief mee in mogelijkheden om de communicatie te verbeteren. Want onze kracht ligt in het ontwikkelen van campagnes op een gerichte doelgroep; daar worden we blij van.

Of wil je zelf al aan de slag met archetype kaarten?

Wil je samen met je team de brand identity van je merk scherp neerzetten? Download onze archetype kaarten en bepaal welk archetype je wil omarmen. Dat geeft voor jou en je collega’s direct een duidelijk beeld van waar je merk voor staat. Je kunt de kaarten gewoon hier op de website van Branding agency Everybody Likes Penguins downloaden.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

IndexWoning

Met IndexWoning haal je het meeste uit je huis.

Met de IndexWoning-app krijg je als huiseigenaar eerlijk inzicht in alles omtrent je woning.
Koninklijke bibliotheek

Hoe maak je IDO bekend bij jongeren én ouderen?

Animated online festival voor KMN Kind & Co
Kind & Co

Animated online festival voor KMN Kind & Co

Een inspirerend festival voor (aanstaande) moeders
Riksja Travel virale campagne op social media
Riksja Travel

Viral campagne ballonnenrace is een interactieve wedstrijd

De wind bepaalt wie wint!
Beursplein

Beursplein Utrecht: work smart, play hard

Design en activatie voor een drukbezette doelgroep op een even druk plein.
Thumb van online community building activiteiten voor Beursplein Utrecht
Beursplein Utrecht

Thuiswerkserenades voor de afwezige collega’s

Het Beursplein steekt een hart onder de riem
Online game: reis de wereld rond in een luchtballon en win!
Riksja Travel

Online game: reis de wereld rond in een luchtballon en win!

De wind bepaalt wie wint!
Photoshoot voor brandingcampagne voor Detron in de Ardennen
Detron

Een nieuwe tagline en beeldtaal voor Detron

Als één team naar de Ardennen
Reclamebureau maakt awareness campagne voor FSC Nederland Utrecht
FSC

Animatie voor FSC® Nederland: Kies voor hout, red het woud

HEMA Nederland shared animatie op Facebook en levert alleen al 17.000 views
Awareness-campagne in Hoog Catharijne in Utrecht. ontwikkeld door reclamebureau Everybody Likes Penguins
Trombosestichting

Workout samen met The Green Happiness in Hoog Catharijne

Op Wereldtrombosedag is het time2move

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.