Ledenwervingscampagne voor CNV: Ho ho, check je cao!

CNV Vakmensen

CNV wilde jong werkenden (25-35 jaar) motiveren om lid te worden. Met het concept “Ho ho, check je cao!” en herkenbare video’s, waarin een CNV-superheld onrecht op de werkvloer aankaart, maakten we CAO-afspraken toegankelijk en relevant. Door humor en een multichannel-aanpak bereikten we de doelgroep effectief en laagdrempelig.

Hoe motiveer je jong werkenden om lid te worden van CNV?

CNV vroeg ons een opvallende, pakkende campagne te ontwikkelen die aansluit bij hun belevingswereld. Het doel: meer nieuwe leden werven via video’s en jong werkenden bewust maken van hun rechten als werknemer. De uitdaging? Veel jong werkenden kennen hun rechten niet. Hoe maak je zo’n serieus en soms taai onderwerp aantrekkelijk en relevant voor deze doelgroep?

Onredelijke werksituaties met een knipoog.

Tijdens brainstorms werd al snel het inzicht gevormd dat veel jong werkenden zich niet bewust zijn van de afspraken in hun cao. Dit leidde tot het idee om herkenbare en onredelijke werksituaties uit te lichten waarin werknemers worden benadeeld, zoals het te laat doorgeven van een werkrooster, calamiteitenverlof omzetten in een vakantiedag en overwerken zonder compensatie.

Maar als je niet weet waar je recht op hebt, wie grijpt er dan in? Met de slogan “Ho ho, check je cao!” creëerden we een humoristische en opvallende campagne waarin een CNV-superheld, gekleed in een paars pak, ingrijpt tijdens herkenbare, onredelijke werksituaties. Met de tagline “Blijf baas over je eigen baan” gaven we jong werkenden het gevoel dat ze in control zijn. Met een videoserie riepen we op om actie te ondernemen en CNV te zien als partij die opkomt voor je rechten.

Meer bereik dankzij herkenning en humor.

Met deze aanpak gaven we jong werkenden de tools en motivatie om actie te ondernemen. De campagne laat zien dat humor en herkenning krachtige middelen zijn om een complex onderwerp als cao-afspraken toegankelijk te maken. Door meerdere online kanalen te combineren en een pakkend visueel concept uit te rollen, hebben we CNV neergezet als een relevante en toegankelijke partner voor jong werkenden. Naast de drie hoofdvideo’s breidden we de campagne uit met verschillende quotes als grafische snippets, waarbij nog meer onredelijke situaties op de werkvloer werden uitgelicht.

Jouw doelgroep aanzetten tot actie?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.