Iconen vormgeven voor vernieuwende pensioencommunicatie – Complexe begrippen visualiseren

Pensioenfederatie

Pensioen communicatie

De Pensioenfederatie heeft iconen laten vormgeven die complexe pensioenbegrippen vertalen in een eenvoudig beeld. De iconen vormen de basis van een vernieuwende pensioenbrief die veel Nederlanders ontvangen. De focus van de vernieuwing ligt op het leuker, eenvoudiger en duidelijker maken van pensioencommunicatie.

AD krantenkop 'leesbaarder door gebruik icoontjes. Saaie pensioenbrief krijgt een opfrisbeurt.'
Winnaar pensioen 1-2-3-. Columbia Threadneedle op podium
Pensioen Pro Awards 2015. Powered by FD. IPE. Beker

Wat is er zo slim aan de Pensioen 1-2-3?

Pensioenen worden ervaren als complex, saai en nog ver weg. De federatie heeft iconen laten vormgeven voor gebruik in de Pensioen1-2-3, een overzichtelijk document van één A4. Het geheel is visueel aantrekkelijk ontworpen, zodat het mensen verleidt om te gaan lezen.

De Pensioen 1-2-3 heeft de Innovatie prijs 2015 gewonnen.

Deze prijs wordt jaarlijks uitgekeerd door het Financieel Dagblad, PensioenPro en IPE. Het doel van de prijs is om innovatieve initiatieven de aandacht te geven die ze verdienen.

Pictogrammen ontwerpen kan niet zonder doelgroeptest, bijvoorbeeld door TNS NIPO

Het ontwikkelingstraject van de iconen is een creatief proces waarbij je een begrip ontleedt tot de kern. Voor die kern ontwikkel je een beeld dat het begrip is zijn essentie weergeeft. De volgende stap in het proces van iconen laten vormgeven is het testen bij de doelgroep. Deze stap is uitgevoerd door TNS NIPO. Op basis hiervan hebben we enkele pictogrammen vereenvoudigd. Het proces van het vormgeven van iconen is een zoektocht naar de kracht van de eenvoud.

AD kopt in: ‘Leesbaarder door gebruik icoontjes.’

De eerste presentatie van de Pensioen 1-2-3 heeft meteen de krant gehaald. Voor het artikel is Hugo van den Hurk van reclamebureau Everybody Likes Penguins geïnterviewd. Het AD was zeer positief. Het interview ging in op het creatieve proces van het ontwerpen van iconen voor complexe begrippen.

Wilt u ook met iconen of pictogrammen gaan werken?

Het vormgeven van iconen en pictogrammen is een specialisme dat we in huis hebben. Ook andere organisaties hebben iconen laten vormgeven door ons reclamebureau: het KNAW, medicijnverpakkingen en het festival LowLands. Door onze ervaring met het proces van het vormgeven van iconen, kunnen we in korte tijd iconen en pictogrammen ontwikkelen die de juiste snaar bij uw doelgroep raken. Wilt u iconen of pictogrammen laten vormgeven? Bel of mail ons en we denken graag met u mee.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

DFZS

Persoonlijke keuzemomenten als trigger voor nieuwe zorgspecialisten.

ALD Automotive

Zo boost je de private lease contracten van ALD in een recordtijd.

Riksja Travel virale campagne op social media
Riksja Travel

Viral campagne ballonnenrace is een interactieve wedstrijd

De wind bepaalt wie wint!
Koninklijke bibliotheek

Hoe maak je IDO bekend bij jongeren én ouderen?

Steunkous campagne in de krant
Trombosestichting

Trombosestichting vraagt aandacht voor ziekte met de ‘Steunkous’

Geen medische steunkous, maar hippe design ‘steun’-kous
Awareness-campagne op social media voor charitatieve instelling
Wilde Ganzen

Unieke awareness-campagne voor Wilde Ganzen

765% meer bezoekers? #gelukt!
Brandingcampagne Shopboy voor winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht
Hoog Catharijne

ShopBoy verovert Nederland, campagne gaat viraal

Video meer dan 100.000 keer bekeken!
Awareness-campagne in Hoog Catharijne in Utrecht. ontwikkeld door reclamebureau Everybody Likes Penguins
Trombosestichting

Workout samen met The Green Happiness in Hoog Catharijne

Op Wereldtrombosedag is het time2move
Social post voor branding campagne Hoog Catharijne in 'Utrecht
Hoog Catharijne

Parkeren met een speels Monopoly-tintje.

De pay-off ‘Let’s play’ uitrollen van winkelvloer naar parkeerplaats.
Key visual werving moeders voor enquête fietsersbond
De Fietsersbond

Nationale campagne Fietsersbond voor werving deelnemers enquête

Welke gemeente wordt Fietsstad 2022

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.