Campagne IkStopNu.nl: Een frisse start voor het nieuwe jaar

Trimbos-instituut

Trimbos-instituut vroeg om een Oud & Nieuw-campagne om rokers te motiveren te stoppen. Het concept combineerde feestelijke gouden ballonnen en aftellende opblaasletters voor een positieve, visuele boodschap. Door radio, video, display, social en DOOH slim in te zetten, bereikten we breed en effectief rokers met het goede voornemen om te stoppen.

Stoppen met roken in het nieuwe jaar?

Hoe motiveer je rokers tijdens de jaarwisseling om te stoppen met roken? De jaarwisseling is hét moment van goede voornemens en biedt daarmee een unieke kans. Trimbos-instituut vroeg ons om een campagne te ontwikkelen die zowel visueel als inhoudelijk aansluit bij dit momentum en de juiste snaar raakt bij rokers met een intentie om te stoppen. De uitdaging? Een positieve en toegankelijke benadering creëren die opvalt in het drukke campagnelandschap rondom Oud & Nieuw.

Trimbos Kinepolis Utrecht

Een visueel concept dat aansluit bij goede voornemens

Tijdens brainstormsessies werd het eerdere concept van dit jaar verfijnd: van het idee van de ‘opblaasletters’ tot de integratie van Oud & Nieuw-elementen. Door de klant te betrekken in zowel de conceptfase als de productiefase, bleven we dicht bij de doelstellingen en tone of voice van IkStopNu.nl. Het team van Trimbos was zelfs aanwezig bij de video- en radio-opnames en speelde zelfs een kleine rol in de radiocommercial. Dit zorgde niet alleen voor een sterkere connectie met de campagne, maar ook voor een eindresultaat waar iedereen trots op kon zijn.

Om het momentum van Oud & Nieuw te grijpen, kozen we voor een visueel krachtig en feestelijk concept: Gouden ballonnen en vuurwerk versterken het gevoel van een frisse start.

Aftellende opblaasletters maken de boodschap letterlijk groot en onmisbaar. Door deze elementen te combineren, creëerden we een positieve en laagdrempelige campagne die rokers inspireert om in beweging te komen. In plaats van een belerende toon, speelden we in op een hoopvol gevoel van verandering en een nieuw begin.

Wie overweegt om te stoppen met roken, laat deze gedachte vaker door zijn of haar hoofd gaan. De vraag popt af en toe op en zakt dan ook weer weg. De campagne opent met deze herkenbare vraag, waarmee we connectie met de doelgroep maken. Door ‘Stoppen met roken?’ als een met groot 3D-luchtkussen op het straatbeeld te laten verschijnen, trekt het direct je aandacht en wordt het een vraag waar je letterlijk niet omheen kunt. Het luchtkussen hebben we met behulp van CGI (Computer-generated imagery) gegeneerd om zo de kosten laag te houden.

mockup5

Maximaal bereik door een multi-channel strategie.

Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, zetten we in op een combinatie van visuele en auditieve kanalen: van radio tot video op streamingsdiensten en van META carrousels tot DOOH. De campagne maakte slim gebruik van bewegende visuals. De geanimeerde opblaasletters gaven alle uitingen een dynamische uitstraling, wat de herkenbaarheid en opvalwaarde vergrootte.

Wat deze campagne uniek maakte, was de combinatie van bewegende visuals, het Oud & Nieuw-thema en een multi-channel aanpak: aansluitend op de eerdere Trimbos-campagne, maar verrijkt met een feestelijke twist. Door de herkenbare, positieve tone of voice en het visuele concept hebben we rokers op een laagdrempelige manier aangesproken en gemotiveerd om de eerste stap te zetten richting een rookvrije toekomst.

De combinatie van visuele en auditieve media zorgde voor een sterke herkenning en herinnering aan de campagneboodschap. Het gebruik van duidelijke en herkenbare visuele elementen, zoals het opblaaskussen, verhoogde de opvalwaarde en onderscheidde de campagne van traditionele anti-rookcampagnes. De specifieke targeting zorgde voor een efficiënte besteding van het campagnebudget en verhoogde het bereik onder de doelgroep.

Jouw doelgroep aanzetten tot actie?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.