Grote A/B-test voor BAUHAUS: scoort dialect beter dan ABN? – Retailcampagne met verrassende conclusie

Bauhaus

Goeie producten voor een goeie prijs

Bij Bauhaus gaan ze voor de optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit. In één zin samengevat: goeie producten voor een goeie prijs. Maar nog niet iedereen wist dat. Daarom vroeg Bauhaus ons om een campagne te ontwikkelen die dat zou overbrengen.

De optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit vind je als werknemers van de Bauhaus een product zelf ook hebben. Dan is dat product goed genoeg voor een expert én betaalbaar genoeg voor een ‘gewone’ man of vrouw. Daarom besloten we campagne te gaan voeren met die specifieke belofte: “Goed spul: we hebben ‘m zelf ook!”

Bauhaus_Prijskwaliteit_iPhone_mockup
Bauhaus reclame bushokje
achter-de-schermen-reclamecampagne-3-scaled
achter-de-schermen-reclamecampagne-scaled

Videoproductie op 80 versies

Met vier medewerkers maakten we naast foto’s ook we acht video’s: vier stuks waarin we vertelden dat die medewerker een product zelf ook had en vier stuks waarin we dat product als winactie weggaven. Maar naast de verschillende formaten die we daarvoor moesten produceren (vierkant, liggend, etc.), besloten we nog een spannende test uit te voeren waardoor we op een totaal van 80 verschillende versies kwamen. Waarom niet he?

A/B-test op social media

De test: scoren onze video’s beter als we de voice-over laten inspreken in het dialect van de lokale vestiging? Elke video werd daarom ingesproken door een ABN-spreker, een Twentenaar, een Hagenees, een Venlonaar en een Groninger. Dat kwam nog heel nauw, want bijvoorbeeld in Limburg verschillen de accenten echt per dorp.

De nationale-maar-regionale reclamecampagne ging vervolgens live in alle winkels, op abri’s, OOH, banners, Youtube, Facebook en Instagram. Op de drie laatstgenoemde media testten we alle uitingen per regio. In Den Haag speelden we dus alleen de Haagse en de ABN-variant, in Groningen de Groningse en de ABN-versie, enzovoorts.

Resultaat: veel meer impressies voor de reguliere voice-over

Wat bleek: op elk medium en in elke regio won bij elke video de ABN-versie glansrijk. Met verschillen tot wel 59% meer impressies voor deze ‘reguliere’ voice-over. Rond de vestiging in Venlo waren de verschillen het grootst, rond de vestiging in Den Haag het kleinst. Resultaten die we zeker niet hadden verwacht.

Gelukkig waren de overall resultaten zeer sterk. Zelfs de slechtst presterende video behaalde alle gestelde doelen. Daarmee was de campagne, ondanks de onverwachte testresultaten, een doorslaand succes. En daar was dit Utrechtse reclamebureau hartstikke blij mee, zowel in plat Utregs dialect als in ABN.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Vier veilig oud & nieuw banner. Tekst is geschreven met glow in the dark lichtjes door 2 kinderen.
Pearle

Vier veilig oud en nieuw: een online video met Jan Smit

Pearle inspireert met een Kinder Oud & Nieuw
Steunkous campagne in de krant
Trombosestichting

Trombosestichting vraagt aandacht voor ziekte met de ‘Steunkous’

Geen medische steunkous, maar hippe design ‘steun’-kous
mensen met gele hesjes en helmen op en overal ballonnen in de lucht
Utrecht Science Park

Campagne gebiedscommunicatie Utrecht Science Park

Het Utrecht Science Park maakt jouw wereld van morgen
Awareness-campagne op social media voor charitatieve instelling
Wilde Ganzen

Unieke awareness-campagne voor Wilde Ganzen

765% meer bezoekers? #gelukt!
Awareness-campagne in Hoog Catharijne in Utrecht. ontwikkeld door reclamebureau Everybody Likes Penguins
Trombosestichting

Workout samen met The Green Happiness in Hoog Catharijne

Op Wereldtrombosedag is het time2move
Virale campagne Bijenkorf Jack in the box
de Bijenkorf

Nieuwe kerstcampagne voor de Bijenkorf

Een verrassende kerstgroet die wederom viraal gaat!
Thumb retailactie voor valentijnsdag.
de Bijenkorf

Online activatie: Verras je Valentijn met een kraslot met jou als hoofdprijs

Krassen, krassen. En altijd prijs!
Beeldbank voor allerlei communicatie-uitingen
Roche

Beeldbank op maat voor Roche

Grote diversiteit aan beelden met een focus op mensenwerk
Snelweg tunnel foto
AGMI

Strategische herpositionering AGMI

Een uitstraling die past bij de nieuwe visie
Koninklijke bibliotheek

Hoe maak je IDO bekend bij jongeren én ouderen?

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.