Empowering mbo’ers door te laten zien wat ze (mogelijk) maken.

Utrechts MBO
Hoe maak je de vaak onzichtbare skills en krachten van mbo’ers zichtbaar voor de hele stad? Voor onder meer ROC Midden-Nederland ontwikkelden we een campagne, die focust op de erkenning en waardering van mbo’ers. Door een street take-over en online awareness gaven we mbo’ers een podium en lieten we zien wat allemaal mede mogelijk is gemaakt door deze fantastische vakmensen in wording.

Hoe maak je de kracht van mbo’ers zichtbaar?

De Utrechtse mbo-instellingen, waaronder ROC Midden-Nederland, MBO Utrecht, Grafische Lyceum Utrecht en Nimeto Utrecht, wilden de kracht van het mbo en de mbo’ers onder de aandacht brengen. Veel mensen realiseren zich niet dat veel van de dagelijkse gemakken en diensten – waar we allemaal gebruik van maken – worden gemaakt door mensen met een mbo-opleiding. Hoe kunnen we het vaak onzichtbare werk van deze mbo’ers zichtbaar maken en de waardering voor hun bijdrage vergroten?

Mensen die een straatbordje vast hebben waar MBO-straat op staat, in Utrecht
Meisje die een rood bord omhoog houdt met 'Weten waar je bent'.
Jongen die over zebrapad loopt met een bord waarop staat 'dit groene licht is medemogelijk gemaakt door Utrechtse MBO'ers'

Mede mogelijk gemaakt door de Utrechtse mbo’ers.

Hoe maak je de kracht van het mbo zichtbaar en hoe verbeter je het imago van de opleidingen en deze vakmensen? Om de campagne zo effectief mogelijk aan te vliegen, besloten we all in te gaan. We ontwikkelden een tweestaps-campagne voor zowel offline als online.

De kick-off van de campagne bestond uit een street take-over. We namen de Voorstraat in Utrecht, een straat die een breed scala aan diensten en bedrijven vertegenwoordigt, en toverden deze om tot mbo-straat. De straat werd versierd en aangekleed met vlaggen, spandoeken, stoepstickers, posters en meer. Studenten van de deelnemende mbo-instellingen namen deel door samen te werken met lokale ondernemers. Er werden mini concerten en social media-adviezen gegeven, en etalages werden herontworpen. De straat werd feestelijk onthuld door wethouder Klaas Verschuure. Een moment dat weer de nodige aandacht trok van lokale en regionale media.

Naast de offline activatie realiseerden we online awareness door de mbo-straat in te zetten als relevante en interessante content. Deze content werd gecreëerd door acht mbo-ambassadeurs. Zij vertegenwoordigden de diverse beroepen uit de straat: van kapper tot webdesigner tot stylisten. De acht video’s werden verspreid via Facebook en Instagram, en nog eens extra gepromoot richting alle inwoners van Utrecht.

Van zichtbaarheid naar
meer erkenning en waardering.

Dankzij deze campagne is het belang van mbo’ers voor de stad Utrecht aanzienlijk onder de aandacht gebracht. Of het nu gaat om medische diensten, technologische oplossingen of dagelijkse diensten, zoals een knipbeurt of een lunch: het wordt mede mogelijk gemaakt door de Utrechtse mbo’ers. En ook bij dit Creative Agency in Utrecht zijn er een aantal mbo’ers die de mooiste ontwerpen creëren.

De fysieke zichtbaarheid in de mbo-straat en de online bewustwordingscampagne vormden samen een frisse blik op het mbo, met meer erkenning en een grotere waardering. De campagne was een groot succes en heeft het imago van de Utrechtse mbo’ers zeker verbeterd. Een topprestatie om trots op te zijn.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.