Een campagne die Nederland laat zien dat ieder talent telt.

Utrechts MBO

Samen streven wij naar een Talentenmaatschappij!

Onderwijs draait om meer dan alleen kennis. Ieder talent telt! Creatievelingen, doeners, makers én denkers – ze houden allemaal onze samenleving draaiend. Waarom kinderen in hokjes plaatsen, terwijl ze allemaal anders leren? Wij geloven in een wereld waar álle talenten naast elkaar staan: op naar een Talentenmaatschappij! Een belangrijke campagne die het onderwijs en de samenleving moet gaan veranderen.

EEN PROBLEEM DAT OM MEER DRAAIT DAN HET ONDERWIJS.

In onze huidige samenleving blijft kansenongelijkheid in het onderwijs een groot probleem. De focus op kennis en prestaties, en het categoriseren van leerlingen beperkt de mogelijkheden voor veel jongeren om hun unieke talenten volledig te benutten.

Dit leidt tot een maatschappij waarin niet iedereen dezelfde kansen krijgt, wat de groei en ontwikkeling van diverse talenten in de weg staat. Utrechts MBO en partners streven naar een onderwijsmodel waarin elk talent erkend en gewaardeerd wordt, ongeacht de vorm. Met deze campagne willen we een beweging op gang brengen die pleit voor gelijkwaardigheid en inclusiviteit in het onderwijs en daarbuiten.

‘Ieder talent telt!’ overbrengen naar het brede publiek.

Om aandacht te vragen voor het probleem ontwikkelden we in samenwerking met diverse onderwijsinstellingen het begrip ‘Talentenmaatschappij’. Deze naam werd de drager van de complete campagne en ontwikkelden we door naar verschillende onderdelen en uitingen: visueel, digitaal, fysiek en interactief.

De centrale plek van de campagne is de landingspagina. Hier maken bezoekers kennis met het concept van de Talentenmaatschappij. Ze kunnen snel navigeren naar verschillende delen van de pagina om meer te lezen, te bekijken en te luisteren over de Talentenmaatschappij.

Om de Talentenmaatschappij op een krachtige manier onder de aandacht te brengen, lanceerden we een visueel statement op Utrecht Centraal Station. Gedurende de campagneweek, van 14 tot 20 oktober, kunnen voorbijgangers een lintje ophangen aan een speciaal ontworpen talentenobject om hun steun te betuigen. Dit symboliseert hun betrokkenheid en wens om bij te dragen aan een gelijkwaardige samenleving, waarin elk talent even waardevol is. Daarnaast kunnen ze digitaal hun steun laten blijken door het delen van de afbeelding ‘Ieder talent telt!’

Om de stemmen van de maatschappij te laten horen, zijn we de straat opgegaan om mensen te vragen naar hun mening over ongelijkwaardigheid en kansenongelijkheid in het huidige onderwijs en de samenleving. Deze straatinterviews laten verschillende perspectieven zien en nodigen uit tot reflectie en discussie.

Deze campagne gaat verder dan de huidige initiatieven.

De Talentenmaatschappij heeft niet alleen een krachtige boodschap gedeeld, maar ook een beweging gestart die de dialoog rondom kansenongelijkheid in het onderwijs heeft aangewakkerd. Door de campagne is een gevoel van urgentie ontstaan. Het brengt een maatschappelijk debat op gang dat de aandacht van beleidsmakers en politiek Den Haag moet trekken.

 

Met duizenden fysieke lintjes en digitaal gedeelde visuals heeft de campagne een zichtbaar statement gemaakt. Het gesprek over gelijke kansen en waardering voor alle talenten heeft nu een podium, niet alleen op Utrecht Centraal, maar ook online en in heel Nederland. Natuurlijk staan wij als creative agency uit Utrecht vierkant achter deze boodschap. We hebben daarom ook zelf onze lintjes opgehangen.

Deze campagne stopt nog lang niet. Zo hopen we onder meer huidige onderwijssystemen ter discussie te stellen en ministers op te roepen tot actie. Door dit probleem bij de politiek op de agenda te zetten, bouwen we samen aan een toekomst waarin diversiteit in talenten wordt erkend en ongelijkwaardigheid in de maatschappij wordt aangepakt.

Jouw statement delen met het publiek?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.