Spannende pop-up activatie voor de rookmelderplicht. Veiligheidsregio Utrecht vergroot kennis en intentie bij burgers

Veiligheidsregio Utrecht

Ervaringsinstallatie

In 2022 werden rookmelders verplicht in elk woonhuis. De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) wilde dit bij inwoners bekend maken en benaderde ons om een pop-up activatie te ontwikkelen. Hiermee moesten mensen in de publieke ruimte het belang van werkende rookmelders gaan ervaren. De activatie moest in een gemakkelijk op te bouwen stand passen en goed verplaatsbaar zijn.

Pop-up activatie brandmelders
Makkelijk verplaatsbare pop-up activatie
Spannende brand activatie
Spannende pop-up activatie
Activatie awareness campagne brandveiligheid

Succesvolle activatie

Omdat het hebben van rookmelders niet een extreem sexy onderwerp is, wilden we drie dingen doen om de activatie succesvol te maken:

  • De buitenkant van de stand moest een beetje mysterieus of spannend zijn
  • De binnenkant van de stand moest vooral leuk en interactief zijn
  • En de totale stand moest uitnodigen om het geheel te doorlopen

Visuele effecten als leidraad

We besloten daarom aan de buitenkant van de stand een ‘vuurtje te stoken’ en de rook daarvan door de stand heen te laten stromen. Dit visuele effect gaf het geheel niet alleen een spannende uitstraling, maar zorgde er ook voor dat je als bezoeker ‘rode lijn’ kreeg om te volgen. Voorop de stand brachten we vervolgens een mysterieuze tekst aan, die uitnodigde om binnen te lopen.

Interactieve ervaring

Aan de binnenzijde van de stand creëerden we voor de verschillende deelonderwerpen aansprekende, interactieve panelen. Zo mocht je ruiken aan een verbrand fotoboek, luisteren naar de verhalen van rookmelders en schuiven aan een paneel om het aantal rookmelders in je huis te bepalen. Hiermee maakten we van de stand ook echt een activatie waar je als bezoeker iets van leerde: rookmelders redden levens!

Gebouwd & on tour Na de concept- en designfase haakten we standbouwer Hik&Co aan om de activatie tot leven te brengen. Ondanks diverse Corona-gerelateerde moeilijkheden wisten zij in korte tijd een prachtige stand te bouwen. En sinds begin 2022 toert VRU met de pop-up activatie door de regio Utrecht – waar we ons als Utrechts reclamebureau zo thuis voelen.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Bauhaus

Bij Bauhaus haal je vakmanschap zo uit het schap!

Winkelwagen vol bouwmaterialen… Vakmannetje erbij doen?
Awareness campagne Universiteit Utrecht van creatief reclamebureau Everybody Likes Penguins
Universiteit Utrecht

De Universiteit Utrecht werkt voortaan veilig

Campusbrede corporate campagne over informatiebeveiliging
Riksja Travel virale campagne op social media
Riksja Travel

Viral campagne ballonnenrace is een interactieve wedstrijd

De wind bepaalt wie wint!
Vier veilig oud & nieuw banner. Tekst is geschreven met glow in the dark lichtjes door 2 kinderen.
Pearle

Vier veilig oud en nieuw: een online video met Jan Smit

Pearle inspireert met een Kinder Oud & Nieuw
Awareness-campagne Op weg naar een Rookvrije Generatie van Reclamebureau Utrecht
Roche

Op weg naar een Rookvrije Generatie

Dankzij ‘Geef ook het goede voorbeeld’
Beeldbank voor allerlei communicatie-uitingen
Roche

Beeldbank op maat voor Roche

Grote diversiteit aan beelden met een focus op mensenwerk
Online marketing - Virale campagne met kerst voor Bijenkorf
de Bijenkorf

Warme kerstactivatie voor alle Bijenkorf-klanten

Wie verras jij deze feestdagen met een persoonlijke kerstgroet?
Rijksmuseum op museumnacht foto.
Rijksmuseum

Interactieve belevenis in Rijksmuseum tijdens museumnacht: de virtuele vlag

Een interactieve licht belevenis!
LICG huisdierentest uitslag: 'Jij bent een blaffende miauwer.'
LICG

Awareness campagne voorkomt impulsaankoop huisdieren

Gratis huisdieren afhalen op Marktplaats.nl
Winkelactivatie bij Pearle met Jan Smit ontwikkeld door Reclamebureau Utrecht Everybody Likes Penguins
Pearle

Goed gezien: Jan Smit bij Pearle!

Honderden mensen in de rij voor een nieuwe bril, en een foto.

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.