Spannende pop-up activatie voor de rookmelderplicht. Veiligheidsregio Utrecht vergroot kennis en intentie bij burgers

Veiligheidsregio Utrecht

Ervaringsinstallatie

In 2022 werden rookmelders verplicht in elk woonhuis. De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) wilde dit bij inwoners bekend maken en benaderde ons om een pop-up activatie te ontwikkelen. Hiermee moesten mensen in de publieke ruimte het belang van werkende rookmelders gaan ervaren. De activatie moest in een gemakkelijk op te bouwen stand passen en goed verplaatsbaar zijn.

Pop-up activatie brandmelders
Makkelijk verplaatsbare pop-up activatie
Spannende brand activatie
Spannende pop-up activatie
Activatie awareness campagne brandveiligheid

Succesvolle activatie

Omdat het hebben van rookmelders niet een extreem sexy onderwerp is, wilden we drie dingen doen om de activatie succesvol te maken:

  • De buitenkant van de stand moest een beetje mysterieus of spannend zijn
  • De binnenkant van de stand moest vooral leuk en interactief zijn
  • En de totale stand moest uitnodigen om het geheel te doorlopen

Visuele effecten als leidraad

We besloten daarom aan de buitenkant van de stand een ‘vuurtje te stoken’ en de rook daarvan door de stand heen te laten stromen. Dit visuele effect gaf het geheel niet alleen een spannende uitstraling, maar zorgde er ook voor dat je als bezoeker ‘rode lijn’ kreeg om te volgen. Voorop de stand brachten we vervolgens een mysterieuze tekst aan, die uitnodigde om binnen te lopen.

Interactieve ervaring

Aan de binnenzijde van de stand creëerden we voor de verschillende deelonderwerpen aansprekende, interactieve panelen. Zo mocht je ruiken aan een verbrand fotoboek, luisteren naar de verhalen van rookmelders en schuiven aan een paneel om het aantal rookmelders in je huis te bepalen. Hiermee maakten we van de stand ook echt een activatie waar je als bezoeker iets van leerde: rookmelders redden levens!

Gebouwd & on tour Na de concept- en designfase haakten we standbouwer Hik&Co aan om de activatie tot leven te brengen. Ondanks diverse Corona-gerelateerde moeilijkheden wisten zij in korte tijd een prachtige stand te bouwen. En sinds begin 2022 toert VRU met de pop-up activatie door de regio Utrecht – waar we ons als Utrechts reclamebureau zo thuis voelen.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Ik heb nooit mezelf mogen zijn - homeseksualiteit is van alle tijden. Oudere man op een stoel.
Nationaal Ouderenfonds

Bewustwordingscampagne voor roze ouderen raakt gevoelige snaar

'Ik heb nooit mezelf mogen zijn'.
Steunkous campagne in de krant
Trombosestichting

Trombosestichting vraagt aandacht voor ziekte met de ‘Steunkous’

Geen medische steunkous, maar hippe design ‘steun’-kous
Reclamecampagne in dialect / regionale tongval
Bauhaus

Grote A/B-test voor BAUHAUS: scoort dialect beter dan ABN?

Retailcampagne met verrassende conclusie
Wilde Ganzen

Campagne voor naamsbekendheid geeft Wilde Ganzen vleugels

Campagne voor naamsbekendheid geeft Wilde Ganzen vleugels
Shanks screenshot van de animatie. Je ziet hoe de vuilniswagen zijn afval stort en wat er mee wordt gedaan.
Shanks

Animatie brengt de wereld van Shanks tot leven

De meest groene afvalverwerker gaat voor recycling
CNV Vakmensen

Nu weet iedereen wat de vakbond nou eigenlijk doet

Merkkennis-campagne voor CNV Vakmensen
Awareness-campagne Op weg naar een Rookvrije Generatie van Reclamebureau Utrecht
Roche

Op weg naar een Rookvrije Generatie

Dankzij ‘Geef ook het goede voorbeeld’
Riksja reisprofiel mockup ipad
Riksja Travel

Interactieve campagne voor Riksja veel gedeeld op social media

Wat voor reiziger ben jij?
Photoshoot voor brandingcampagne voor Detron in de Ardennen
Detron

Een nieuwe tagline en beeldtaal voor Detron

Als één team naar de Ardennen
Reclamebureau maakt awareness campagne voor FSC Nederland Utrecht
FSC

Animatie voor FSC® Nederland: Kies voor hout, red het woud

HEMA Nederland shared animatie op Facebook en levert alleen al 17.000 views

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.