Bewustwordings­campagne voor roze ouderen raakt gevoelige snaar – ‘Ik heb nooit mezelf mogen zijn’.

Nationaal Ouderenfonds

homoseksualiteit onder ouderen

Voor het Nationaal Ouderenfonds hebben we een bewustwordingscampagne over homoseksualiteit onder ouderen ontwikkeld. Binnen deze generatie is homoseksualiteit minder geaccepteerd. Sommige ouderen hebben het bijvoorbeeld moeilijk in het bejaardenhuis. Om homoseksualiteit bespreekbaar te maken onder ouderen en zorgprofessionals, hebben we deze bewustwordingscampagne ontwikkeld.

Kranten stuk van de campagne
'Ik heb nooit mijn liefde mogen uiten.' Oudere vrouw op een stoel.

De campagne is ook voor de professionals in de zorg

De doelgroep voor de bewustwordingscampagne zijn niet alleen ouderen, maar zeker ook professionals in de zorg. Het is belangrijk dat zij alert zijn op signalen, en ouderen kunnen ondersteunen. Eerstelijns zorgprofessionals dienen homoseksualiteit bespreekbaar te maken. Om hen hierin te ondersteunen zijn materialen ontwikkeld.

De strategie

We hebben gekozen voor een confronterende foto, die de hardheid en eenzaamheid laat zien van een leven waarin je niet jezelf kunt zijn. De foto spreekt boekdelen, waardoor de boodschap blijft plakken. De bewustwordingscampagne is opgebouwd uit advertenties in nationale en regionale kranten, banners op vakbeurzen, posters in zorginstellingen en free publicity in vaktijdschriften.

Bewustwordingscampagne richt zich op het in gang zetten van verandering

Wanneer je gedrag wilt veranderen, kun je dit niet doen door de opdracht te geven het voortaan anders te doen. Mensen laten zich niet commanderen. De focus ligt dan ook altijd op het creëren van een nieuw inzicht bij de doelgroep. Wanneer dat inzicht beklijft, volgt de verandering van gedrag vanuit intrinsieke motivatie.

Een mantra geeft de bewustwordingscampagne handen en voeten

Vaak wordt aan een bewustwordingscampagne ook een kort en krachtig mantra gekoppeld dat eenvoudig te onthouden is. Denk bijvoorbeeld aan de slogan ‘Wie is de Bob?’. Door een pakkende uitspraak kun je het nieuwe inzicht verankeren in het dagelijkse leven. Een ander bekend voorbeeld hiervan is de zin ‘eet twee stuks fruit’. Een mantra lijkt soms op een commando, maar het verschil zit hem in de ‘tone of voice’.

Meer informatie over de bewustwordingscampagne

De bewustwordingscampagne bestaat uit twee beelden, die beide op hun eigen manier confronterend zijn. Meer informatie over de campagne en de materialen voor zorgprofessionals kunt u vinden op deze pagina van het Nationaal Ouderenfonds.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Steunkous campagne in de krant
Trombosestichting

Trombosestichting vraagt aandacht voor ziekte met de ‘Steunkous’

Geen medische steunkous, maar hippe design ‘steun’-kous
Veiligheidsregio Landelijk

Veilig Huis Vinkie maakt huiseigenaren bewust van energieveiligheid.

Om de veiligheidsrisico's van de energietransitie onder de aandacht te brengen, introduceerden we 'Veilig Huis Vinkie'
mensen met gele hesjes en helmen op en overal ballonnen in de lucht
Utrecht Science Park

Campagne gebiedscommunicatie Utrecht Science Park

Het Utrecht Science Park maakt jouw wereld van morgen
Trap er niet in bullshit-campagne
Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren

De bullshit-campagne voor LICG

Onorthodoxe campagne? Kan je wel zeggen!
Kiremko

Wereldwijde lancering van de nieuwe Kiremko aardappeloven

B2B-campagne in Engels, Chinees en Russisch
Awareness-campagne op social media voor charitatieve instelling
Wilde Ganzen

Unieke awareness-campagne voor Wilde Ganzen

765% meer bezoekers? #gelukt!
Campagne en tv-commercial in vlogstijl voor het Spoorwegmuseum
Spoorwegmuseum

Campagne en tv-commercial in vlogstijl voor het Spoorwegmuseum

Word jij een echte treinexpert?
Utrecht Science PArk

De positiefste mobiliteits­campagne ooit

Gebiedsmarketing voor Utrecht Science Park
Online game: reis de wereld rond in een luchtballon en win!
Riksja Travel

Online game: reis de wereld rond in een luchtballon en win!

De wind bepaalt wie wint!
Awareness-campagne in Hoog Catharijne in Utrecht. ontwikkeld door reclamebureau Everybody Likes Penguins
Trombosestichting

Workout samen met The Green Happiness in Hoog Catharijne

Op Wereldtrombosedag is het time2move

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

Close the CTA