Bewustwordings­campagne voor roze ouderen raakt gevoelige snaar – ‘Ik heb nooit mezelf mogen zijn’.

Nationaal Ouderenfonds

homoseksualiteit onder ouderen

Voor het Nationaal Ouderenfonds hebben we een bewustwordingscampagne over homoseksualiteit onder ouderen ontwikkeld. Binnen deze generatie is homoseksualiteit minder geaccepteerd. Sommige ouderen hebben het bijvoorbeeld moeilijk in het bejaardenhuis. Om homoseksualiteit bespreekbaar te maken onder ouderen en zorgprofessionals, hebben we deze bewustwordingscampagne ontwikkeld.

Kranten stuk van de campagne
'Ik heb nooit mijn liefde mogen uiten.' Oudere vrouw op een stoel.

De campagne is ook voor de professionals in de zorg

De doelgroep voor de bewustwordingscampagne zijn niet alleen ouderen, maar zeker ook professionals in de zorg. Het is belangrijk dat zij alert zijn op signalen, en ouderen kunnen ondersteunen. Eerstelijns zorgprofessionals dienen homoseksualiteit bespreekbaar te maken. Om hen hierin te ondersteunen zijn materialen ontwikkeld.

De strategie

We hebben gekozen voor een confronterende foto, die de hardheid en eenzaamheid laat zien van een leven waarin je niet jezelf kunt zijn. De foto spreekt boekdelen, waardoor de boodschap blijft plakken. De bewustwordingscampagne is opgebouwd uit advertenties in nationale en regionale kranten, banners op vakbeurzen, posters in zorginstellingen en free publicity in vaktijdschriften.

Bewustwordingscampagne richt zich op het in gang zetten van verandering

Wanneer je gedrag wilt veranderen, kun je dit niet doen door de opdracht te geven het voortaan anders te doen. Mensen laten zich niet commanderen. De focus ligt dan ook altijd op het creëren van een nieuw inzicht bij de doelgroep. Wanneer dat inzicht beklijft, volgt de verandering van gedrag vanuit intrinsieke motivatie.

Een mantra geeft de bewustwordingscampagne handen en voeten

Vaak wordt aan een bewustwordingscampagne ook een kort en krachtig mantra gekoppeld dat eenvoudig te onthouden is. Denk bijvoorbeeld aan de slogan ‘Wie is de Bob?’. Door een pakkende uitspraak kun je het nieuwe inzicht verankeren in het dagelijkse leven. Een ander bekend voorbeeld hiervan is de zin ‘eet twee stuks fruit’. Een mantra lijkt soms op een commando, maar het verschil zit hem in de ‘tone of voice’.

Meer informatie over de bewustwordingscampagne

De bewustwordingscampagne bestaat uit twee beelden, die beide op hun eigen manier confronterend zijn. Meer informatie over de campagne en de materialen voor zorgprofessionals kunt u vinden op deze pagina van het Nationaal Ouderenfonds.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Kleurrijke kerstcampagne, vrouw met luidspreker
BAUHAUS

Kleurrijke kerstcampagne voor BAUHAUS

Maak je Kerst eigen: van geel tot vierkant
Key visual werving moeders voor enquête fietsersbond
De Fietsersbond

Nationale campagne Fietsersbond voor werving deelnemers enquête

Welke gemeente wordt Fietsstad 2022
Activatie awareness campagne brandveiligheid
Veiligheidsregio Utrecht

Spannende pop-up activatie voor de rookmelderplicht

Veiligheidsregio Utrecht vergroot kennis en intentie bij burgers
Photoshoot voor brandingcampagne voor Detron in de Ardennen
Detron

Een nieuwe tagline en beeldtaal voor Detron

Als één team naar de Ardennen
Geef een Jij-bent-tegoedbon aan een mantelzorger die je kent!
Mezzo

Geef een Jij-bent-tegoedbon aan een mantelzorger die je kent!

Campagne via radio, social media en print
Leadcampagne voor Schneider Electric mockup laptop website
Schneider Electric

Leadcampagne voor Schneider Electric

Die slim inspeelt op technische doelgroep
Stimulansz

Een frisse blik op sociaal-maatschappelijke vraagstukken.

Stimulansz is kennisexpert binnen het sociaal domein.
Reclamecampagne in dialect / regionale tongval
Bauhaus

Grote A/B-test voor BAUHAUS: scoort dialect beter dan ABN?

Retailcampagne met verrassende conclusie
Online marketing - Virale campagne met kerst voor Bijenkorf
de Bijenkorf

Warme kerstactivatie voor alle Bijenkorf-klanten

Wie verras jij deze feestdagen met een persoonlijke kerstgroet?
Utrecht Science PArk

De positiefste mobiliteits­campagne ooit

Gebiedsmarketing voor Utrecht Science Park

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.