Veilig Huis Vinkie maakt huiseigenaren bewust van energieveiligheid.

Veiligheidsregio Landelijk

Veilig Huis Vinkie maakt huiseigenaren bewust van energieveiligheid.

Veiligheidsregio Landelijk

Om de veiligheidsrisico’s van de energietransitie onder de aandacht te brengen, introduceerden we ‘Veilig Huis Vinkie’: een mascotte die huiseigenaren via eenvoudige vinklijsten helpt om veilig om te gaan met onder meer zonnepanelen, laadpalen, isolatiematerialen, thuisbatterijen en e-bikes. Voor elk deelonderwerp ontwikkelden we een eigen landingspagina, met meerdere video’s, een handige vergelijkingstool, vinklijstjes, een interactieve videoquiz voor jongeren en meer!

Hoe breng je de vele veiligheidsrisico’s van duurzame initiatieven in kaart?

De energietransitie kent veel voordelen, maar brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de veiligheidsrisico’s in en om je huis: zonnepanelen, een thuisbatterij, een laadpaal voor je elektrische auto, het gebruiken, laden en onderhouden van je e-bike, of het isoleren en verwarmen van je huis. De Brandweer en Veiligheidsregio’s zetten een pitch uit om via een effectieve publieksvoorlichting deze risico’s onder de aandacht te brengen en aan te pakken. Vaak gaan huiseigenaren ervan uit dat installateurs en experts wel weten wat ze doen, maar de praktijk blijkt soms toch anders.

Vink je veilig met Veilig Huis Vinkie!

De veiligheidsrisico’s in en om je huis gaan alle huiseigenaren van Nederland aan. Daarom was het belangrijk om de tone of voice zo helder en eenvoudig mogelijk te houden. Daarnaast is de brandveiligheid van je huis natuurlijk een serieus onderwerp. Zo gingen wij op zoek naar een manier om de risico’s serieus en urgent aan te kaarten. Maar dan zonder wijzend vingertje en met een luchtig randje.

Zo kwamen we op het idee om een 3D-geanimeerde mascotte te introduceren, die de doelgroep stapsgewijs meeneemt in de veiligheidsrisico’s. Veilig Huis Vinkie werd de charmante en enigszins brutale huisvink die huiseigenaren wijst op de veiligheidsrisico’s van de energietransitie. Met behulp van CGI (Computer-generated imagery) hebben we het in 3D geanimeerde vinkje ontwikkeld en geïntegreerd in de foto- en video-uitingen van de campagne. Het concept omvat simpele ‘vinklijsten’ voor huiseigenaren, zodat ze zelf kunnen controleren waar ze allemaal op moeten letten bij het veilig gebruiken, laden en onderhouden van elektrische apparaten. Ook biedt Veilig Huis Vinkie diverse vinklijsten voor de installatie van bijvoorbeeld laadpalen, zonnepanelen en thuisbatterijen. Elk elektrisch apparaat of onderdeel in huis werd een apart deelproject binnen de campagne. Zo brachten we de huiseigenaren periodiek op de hoogte van een nieuwe vinklijst, inclusief webpagina met explainer video en tekstuele uitleg. Zo blijf je alert en vink je jezelf veilig!

Samen voor een veilige energietransitie.

De impact van het project is aanzienlijk. Elk deelproject kreeg een eigen landingspagina op de centrale website van de Brandweer. Elk met een toolkit voor veiligheidsregio’s en inclusief advertenties, flyers, social posts en video’s. Een webinar voor communicatiemedewerkers uit de veiligheidsregio’s trok meer dan 100 aanmeldingen, wat wijst op een sterke regionale betrokkenheid en een succesvolle landelijke uitrol van de campagne.

Jouw doelgroep ergens bewust van maken

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Awareness-campagne Op weg naar een Rookvrije Generatie van Reclamebureau Utrecht
Roche

Op weg naar een Rookvrije Generatie

Dankzij ‘Geef ook het goede voorbeeld’
Spoorwegmuseum, vrouw deelt boekjes van het museum uit.
Spoorweg Museum

Het Spoorwegmuseum introduceert museumfestival

‘Het leukste reisje van Nederland’
Snelweg tunnel foto
AGMI

Strategische herpositionering AGMI

Een uitstraling die past bij de nieuwe visie
Skibewijs mockup allianz
Allianz

Social campagne Skibewijs gaat viral

Advertenties zetten sneeuwbaleffect in gang
Thumb retailactie voor valentijnsdag.
de Bijenkorf

Online activatie: Verras je Valentijn met een kraslot met jou als hoofdprijs

Krassen, krassen. En altijd prijs!
AI-hero image
Stadgenoot

Zomerse foto's in februari

Multiculturele en inclusieve beelden zonder de privacy van bewoners te schenden.
Key visual werving moeders voor enquête fietsersbond
De Fietsersbond

Nationale campagne Fietsersbond voor werving deelnemers enquête

Welke gemeente wordt Fietsstad 2022
Skibewijs website mockup Allianz
Allianz

Het skibewijs gaat de grens over naar België

Ook onze zuiderburen kunnen dit jaar hun skibewijs halen
Contentmarketing voor jongeren
LICG

Videocontent is effectief voor het bereiken van een jonge doelgroep

Video’s met korte tips worden vaker uitgekeken.
Reclamecampagne in dialect / regionale tongval
Bauhaus

Grote A/B-test voor BAUHAUS: scoort dialect beter dan ABN?

Retailcampagne met verrassende conclusie

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.