Campagne IkStopNu.nl voor Trimbos-instituut.

Trimbos-instituut
Hoe bereik je zoveel mogelijk mensen die de intentie hebben om te stoppen met roken? Om IkStopNu.nl onder de aandacht te brengen en extra traffic te genereren, ontwikkelden we een campagne die letterlijk in your face komt. Een vraag die bij veel rokers wel eens oppopt, een vraag waar je dit keer niet omheen kunt…

Hoe bereik je zoveel mogelijk
mensen die overwegen te stoppen?

Met de verhoging van de tabaksaccijnzen op 1 april 2024 ziet het Trimbos-instituut een kans om rokers die overwegen te stoppen te ondersteunen. De financiële prikkel treft iedereen, met name mensen die minder te besteden hebben. Een extra motivatie om te stoppen, zou je kunnen stellen. Met een campagne voor IkStopNu.nl wil men de naamsbekendheid vergroten en meer traffic naar de website genereren.

Een “luchtige” boodschap
die direct opvalt.

Hoe bereik je mensen die al de intentie hebben om te stoppen? We waren het er snel over eens dat de communicatie en tone of voice laagdrempelig, empathisch en luchtig moest zijn. Niet bevooroordeeld of met een wijzend vingertje. Maar hoe val je op? De creativiteit zat niet zozeer in de boodschap maar in de uitvoering.


Wie overweegt om te stoppen met roken, laat deze gedachte vaker door zijn of haar hoofd gaan. De vraag popt af en toe op en zakt dan ook weer weg. De campagne opent met deze herkenbare vraag, waarmee we connectie met de doelgroep maken. Door ‘Stoppen met roken?’ als een met groot 3D-luchtkussen op het straatbeeld te laten verschijnen, trekt het direct je aandacht en wordt het een vraag waar je letterlijk niet omheen kunt. Het luchtkussen hebben we met behulp van CGI (Computer-generated imagery) gegeneerd om zo de kosten laag te houden.

Gefaseerde campagne
voor maximaal resultaat.

De campagnestrategie bestond uit drie fases: awareness, traffic en remarketing. Om de campagne te verspreiden, zetten we in op online (video’s), digital OOH en radio. De traffic-fase ging dieper in op de verschillende hulpopties. Tot slot werden websitebezoekers opnieuw benaderd via retargeting.

De combinatie van visuele en auditieve media zorgde voor een sterke herkenning en herinnering aan de campagneboodschap. Het gebruik van duidelijke en herkenbare visuele elementen, zoals het opblaaskussen, verhoogde de opvalwaarde en onderscheidde de campagne van traditionele anti-rookcampagnes. De specifieke targeting zorgde voor een efficiënte besteding van het campagnebudget en verhoogde het bereik onder de doelgroep.

Wist je dat?

Voor Roche ontwikkelden we eerder al een campagne over het creëren van een rookvrije generatie. Benieuwd naar het inzicht en concept? Bekijk hier de case.

Wil jij het gedrag van je doelgroep veranderen?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.