Bewustwordings­campagne voor roze ouderen raakt gevoelige snaar – ‘Ik heb nooit mezelf mogen zijn’.

Nationaal Ouderenfonds

homoseksualiteit onder ouderen

Voor het Nationaal Ouderenfonds hebben we een bewustwordingscampagne over homoseksualiteit onder ouderen ontwikkeld. Binnen deze generatie is homoseksualiteit minder geaccepteerd. Sommige ouderen hebben het bijvoorbeeld moeilijk in het bejaardenhuis. Om homoseksualiteit bespreekbaar te maken onder ouderen en zorgprofessionals, hebben we deze bewustwordingscampagne ontwikkeld.

Kranten stuk van de campagne
'Ik heb nooit mijn liefde mogen uiten.' Oudere vrouw op een stoel.

De campagne is ook voor de professionals in de zorg

De doelgroep voor de bewustwordingscampagne zijn niet alleen ouderen, maar zeker ook professionals in de zorg. Het is belangrijk dat zij alert zijn op signalen, en ouderen kunnen ondersteunen. Eerstelijns zorgprofessionals dienen homoseksualiteit bespreekbaar te maken. Om hen hierin te ondersteunen zijn materialen ontwikkeld.

De strategie

We hebben gekozen voor een confronterende foto, die de hardheid en eenzaamheid laat zien van een leven waarin je niet jezelf kunt zijn. De foto spreekt boekdelen, waardoor de boodschap blijft plakken. De bewustwordingscampagne is opgebouwd uit advertenties in nationale en regionale kranten, banners op vakbeurzen, posters in zorginstellingen en free publicity in vaktijdschriften.

Bewustwordingscampagne richt zich op het in gang zetten van verandering

Wanneer je gedrag wilt veranderen, kun je dit niet doen door de opdracht te geven het voortaan anders te doen. Mensen laten zich niet commanderen. De focus ligt dan ook altijd op het creëren van een nieuw inzicht bij de doelgroep. Wanneer dat inzicht beklijft, volgt de verandering van gedrag vanuit intrinsieke motivatie.

Een mantra geeft de bewustwordingscampagne handen en voeten

Vaak wordt aan een bewustwordingscampagne ook een kort en krachtig mantra gekoppeld dat eenvoudig te onthouden is. Denk bijvoorbeeld aan de slogan ‘Wie is de Bob?’. Door een pakkende uitspraak kun je het nieuwe inzicht verankeren in het dagelijkse leven. Een ander bekend voorbeeld hiervan is de zin ‘eet twee stuks fruit’. Een mantra lijkt soms op een commando, maar het verschil zit hem in de ‘tone of voice’.

Meer informatie over de bewustwordingscampagne

De bewustwordingscampagne bestaat uit twee beelden, die beide op hun eigen manier confronterend zijn. Meer informatie over de campagne en de materialen voor zorgprofessionals kunt u vinden op deze pagina van het Nationaal Ouderenfonds.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Activatie awareness campagne brandveiligheid
Veiligheidsregio Utrecht

Spannende pop-up activatie voor de rookmelderplicht

Veiligheidsregio Utrecht vergroot kennis en intentie bij burgers
Steunkous campagne in de krant
Trombosestichting

Trombosestichting vraagt aandacht voor ziekte met de ‘Steunkous’

Geen medische steunkous, maar hippe design ‘steun’-kous
Trap er niet in bullshit-campagne
Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren

De bullshit-campagne voor LICG

Onorthodoxe campagne? Kan je wel zeggen!
Niet zeiken poster
Hogeschool Utrecht

Hogeschool Utrecht heeft grootste opkomst voor de verkiezingen ooit

Verrassende WC-posters!
Awareness campagne Universiteit Utrecht van creatief reclamebureau Everybody Likes Penguins
Universiteit Utrecht

De Universiteit Utrecht werkt voortaan veilig

Campusbrede corporate campagne over informatiebeveiliging
Alles Begint Klein. Brandingcampagne - naamsbekendheid stijgt met 11%
Wilde Ganzen

Klein project, groot verschil

Naamsbekendheid Wilde Ganzen stijgt met 11%
Kerstcampagne van de Bijenkorf
De Bijenkorf

Winkelaankoop wordt magisch moment.

Wat is het verhaal achter een kado? Master Wrapper vraagt ’t de klant.
Kleurrijke kerstcampagne, vrouw met luidspreker
BAUHAUS

Kleurrijke kerstcampagne voor BAUHAUS

Maak je Kerst eigen: van geel tot vierkant
MaakJeStap

Stap voor stap naar een nieuw hoofdstuk in je carrière.

Riksja Travel virale campagne op social media
Riksja Travel

Viral campagne ballonnenrace is een interactieve wedstrijd

De wind bepaalt wie wint!

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.