Aandacht voor trombose met unieke flashmob op Museumplein

Trombosestichting Nederland

Trombose awareness

Per dag krijgen meer dan 200 mensen een trombose. Dit kan leiden tot ernstige lichamelijke schade en kan zelfs de dood tot gevolg hebben. De Trombosestichting kwam bij ons met de vraag of wij met een unieke merkactivatie aandacht voor dit probleem wilden vragen. Wij bedachten een flashmob op de Wereld Trombose Dag, met trombose patiënten en hun naasten, op het Museumplein in Amsterdam. De flashmob kreeg veel aandacht in zowel lokale als landelijke media.

Flashmob

De flashmob toont de gevolgen van trombose

Op het Museumplein ligt een immens grote omtrek van een menselijk lichaam. Witte lijnen tonen armen, benen, de romp en het hoofd. Vanuit alle kanten komen mensen in rode overals aangelopen: de bloedcellen. Op het ritme van de drums – het hart – lopen zij door het lichaam. Totdat er meerdere bloedcellen zich ophopen bij het hart en het hart verstikken. De drums stoppen en de bloedcellen stoppen met lopen. De patiënt heeft een hartembolie, één van de ergste gevolgen van trombose.

Een professionele korte video van de flashmob

Om de pers te triggeren en uit te nodigen voor onze flashmob, hebben we in de week voor de Wereld Trombose Dag een korte video gemaakt met een professionele filmcrew. Deze video toont de flashmob en daarmee het verhaal van de Trombosestichting.

De actie is opgepakt door Hart van Nederland

Op de Wereld Trombose Dag was er speciaal voor de flashmob een videoteam van Hart van Nederland aanwezig. Zij hebben de flashmob vastgelegd en diezelfde avond nog getoond in hun uitzending. De flashmob was voor hun een aanleiding om in gesprek te gaan met trombose patiënten en hun naasten. Het item werd uitgebreid met verschillende interviews. Dit zorgde voor indrukwekkende beelden die de urgentie van het probleem nog duidelijker maakten.

Krijg meer aandacht door free publicity

De flashmob voor de Trombosestichting is wederom het bewijs dat je met een succesvolle actie gericht op free publicity meer aandacht kan generen dan wanneer je traditionele media inkoopt. Voor het budget dat de Trombosestichting beschikbaar had, hadden we met media inkoop nooit dezelfde hoeveelheid mensen bereikt. Het is van belang om de actie zo mediageniek te maken, dat de pers erop afkomt. In het geval van de trombose flashmob was dit zowel landelijke als regionale media.

Animatie wijst mensen op symptomen en gevaren van trombose

Een ander onderdeel van de campagne was een animatie die mensen wijst op de symptomen van trombose. Wanneer je er snel bij bent, is trombose namelijk goed te behandelen. We maakten een animatie die gedeeld kan worden met mensen die net uit het ziekenhuis komen of een ziekenhuisopname voor de boeg hebben. Bekijk de animatie door op de play-button op de afbeelding te klikken.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Kleurrijke kerstcampagne, vrouw met luidspreker
BAUHAUS

Kleurrijke kerstcampagne voor BAUHAUS

Maak je Kerst eigen: van geel tot vierkant
Groepsfoto bij abri van de campagne
VC Utrecht

Straatcampagne met een gezicht voor VC Utrecht

Social Act
Utrechts MBO

Samen streven wij naar een Talentenmaatschappij!

Onderwijs draait om meer dan alleen kennis. Ieder talent telt! Creatievelingen, doeners, makers én denkers – ze houden allemaal onze samenleving draaiend.
Ik heb nooit mezelf mogen zijn - homeseksualiteit is van alle tijden. Oudere man op een stoel.
Nationaal Ouderenfonds

Bewustwordingscampagne voor roze ouderen raakt gevoelige snaar

'Ik heb nooit mezelf mogen zijn'.
Bijenkorf

Kinderen ontwerpen de droomjurk voor hun mama’s.

Inhaken was nog nooit zó lief
Awareness-campagne in Hoog Catharijne in Utrecht. ontwikkeld door reclamebureau Everybody Likes Penguins
Trombosestichting

Workout samen met The Green Happiness in Hoog Catharijne

Op Wereldtrombosedag is het time2move
Online game: reis de wereld rond in een luchtballon en win!
Riksja Travel

Online game: reis de wereld rond in een luchtballon en win!

De wind bepaalt wie wint!
Machtig mooi dat Twente, of nice, hornbach? Poster op straat.
Bauhaus

Zo heet je de concurrent welkom – op z’n BAUHAUS’

Prikkelende inhaker voor de Bauhaus-vestiging in Enschede
D2Grids

Uitgelegd: de 5e generatie stadsverwarming

In minder dan 2 minuten blijkt D2Grids een slimme investering
Trap er niet in bullshit-campagne
Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren

De bullshit-campagne voor LICG

Onorthodoxe campagne? Kan je wel zeggen!

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.