Spannende pop-up activatie voor de rookmelderplicht
Veiligheidsregio Utrecht vergroot kennis en intentie bij burgers
Ervaringsinstallatie
In 2022 werden rookmelders verplicht in elk woonhuis. De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) wilde dit bij inwoners bekend maken en benaderde ons (als Utrechts reclamebureau) om een pop-up activatie te ontwikkelen. Hiermee moesten mensen in de publieke ruimte het belang van werkende rookmelders gaan ervaren. De activatie moest in een gemakkelijk op te bouwen stand passen en goed verplaatsbaar zijn.
Pop-up activatie voor VRU
Succesvolle activatie
Omdat het hebben van rookmelders niet een extreem sexy onderwerp is, wilden we drie dingen doen om de activatie succesvol te maken:
- De buitenkant van de stand moest een beetje mysterieus of spannend zijn
- De binnenkant van de stand moest vooral leuk en interactief zijn
- En de totale stand moest uitnodigen om het geheel te doorlopen
Visuele effecten als leidraad
We besloten daarom aan de buitenkant van de stand een ‘vuurtje te stoken’ en de rook daarvan door de stand heen te laten stromen. Dit visuele effect gaf het geheel niet alleen een spannende uitstraling, maar zorgde er ook voor dat je als bezoeker ‘rode lijn’ kreeg om te volgen. Voorop de stand brachten we vervolgens een mysterieuze tekst aan, die uitnodigde om binnen te lopen.
Interactieve ervaring
Aan de binnenzijde van de stand creëerden we voor de verschillende deelonderwerpen aansprekende, interactieve panelen. Zo mocht je ruiken aan een verbrand fotoboek, luisteren naar de verhalen van rookmelders en schuiven aan een paneel om het aantal rookmelders in je huis te bepalen. Hiermee maakten we van de stand ook echt een activatie waar je als bezoeker iets van leerde: rookmelders redden levens!
Bekijk ons werk
'Ik heb nooit mezelf mogen zijn'.
Met z'n allen zonder broek in de metro
765% meer bezoekers? #gelukt!
Campagne via radio, social media en print
Ambassadeur op het thema ‘voorjaarsmoeheid’
Maak je Kerst eigen: van geel tot vierkant