Vragen of gewoon nieuwsgierig? Bel ons op 030 87 00 260

Spannende pop-up activatie voor de rookmelderplicht

Veiligheidsregio Utrecht vergroot kennis en intentie bij burgers

logo vru

Ervaringsinstallatie
In 2022 werden rookmelders verplicht in elk woonhuis. De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) wilde dit bij inwoners bekend maken en benaderde ons (als Utrechts reclamebureau) om een pop-up activatie te ontwikkelen. Hiermee moesten mensen in de publieke ruimte het belang van werkende rookmelders gaan ervaren. De activatie moest in een gemakkelijk op te bouwen stand passen en goed verplaatsbaar zijn.

Pop-up activatie voor VRU

Succesvolle activatie
Omdat het hebben van rookmelders niet een extreem sexy onderwerp is, wilden we drie dingen doen om de activatie succesvol te maken:

  • De buitenkant van de stand moest een beetje mysterieus of spannend zijn
  • De binnenkant van de stand moest vooral leuk en interactief zijn
  • En de totale stand moest uitnodigen om het geheel te doorlopen

Visuele effecten als leidraad
We besloten daarom aan de buitenkant van de stand een ‘vuurtje te stoken’ en de rook daarvan door de stand heen te laten stromen. Dit visuele effect gaf het geheel niet alleen een spannende uitstraling, maar zorgde er ook voor dat je als bezoeker ‘rode lijn’ kreeg om te volgen. Voorop de stand brachten we vervolgens een mysterieuze tekst aan, die uitnodigde om binnen te lopen.

Interactieve ervaring
Aan de binnenzijde van de stand creëerden we voor de verschillende deelonderwerpen aansprekende, interactieve panelen. Zo mocht je ruiken aan een verbrand fotoboek, luisteren naar de verhalen van rookmelders en schuiven aan een paneel om het aantal rookmelders in je huis te bepalen. Hiermee maakten we van de stand ook echt een activatie waar je als bezoeker iets van leerde: rookmelders redden levens!

Gebouwd & on tour Na de concept- en designfase haakten we standbouwer Hik&Co aan om de activatie tot leven te brengen. Ondanks diverse Corona-gerelateerde moeilijkheden wisten zij in korte tijd een prachtige stand te bouwen. En sinds begin 2022 toert VRU met de pop-up activatie door de regio Utrecht – waar reclamebureau Everybody Likes Penguins zo thuis is.

Bekijk ons werk

podrace1

Impuls voor branding Hoog Catharijne

No pants subway ride Amsterdam

Met z'n allen zonder broek in de metro

tvc-still-10x9
Thumbnail_1536x1383_Allianz_skibewijs

Ook onze zuiderburen kunnen dit jaar hun skibewijs halen

1. Tumbnail_1536x1383_V1.01

B2B-campagne in Engels, Chinees en Russisch

Uithof

Het Utrecht Science Park maakt jouw wereld van morgen

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.