Volg het Dwaalspoor en ga op een tijdreis door het Utrecht van voor Corona
Helemaal corona-proof.
Nog steeds beperkt COVID-19 de toegang tot musea, theaters en andere cultuurhuizen in Utrecht. De ontdekkingstocht ‘Dwaalspoor’ biedt Utrechters uitkomst met een wandeling aan de hand van foto’s uit lang vervlogen tijden. Door de route zelf aan elkaar te puzzelen, komt de wandelaar zo langs allerlei historische gebeurtenissen, van de tornado die de Dom verwoestte tot de marcherende kolonnes van Napoleon. Het Dwaalspoor doet de corona-perikelen even vergeten, en dat bovendien helemaal corona-proof.
Bewust van de geschiedenis
“Er is op dit moment helaas niet zoveel te doen in Utrecht”, vertelt Hugo van den Hurk, van reclamebureau Everybody Likes Penguins, de initiatiefnemer van de tocht. “Tijdens de eerste golf kwamen we daarom met Onbewogen Verhalen, een leuke standbeeldenroute. Nu brengen we mensen graag in contact met de geschiedenis van Utrecht via het Dwaalspoor. Hoe vaak kijken we nog echt om ons heen, of verwonderen we ons om de leeftijd van een boom?”
Zo werkt de ontdekkingstocht Het Dwaalspoor begint op het Domplein, waar de wandelaar het verleden induikt door de eerste foto in zich op te nemen. Markante punten in het stadslandschap worden, samen met bijzondere anekdotes, herkenningspunten in de tijd. Vervolgens is het een kwestie van speuren: waar is de volgende foto genomen? Door goed te kijken ontvouwt de route zichzelf, en komt de historie verder tot leven.
“Al wandelend vergeet je toch even dat dat stomme virus bestaat”
Initiatief van Everybody Likes Penguins De route van de mobiele website Dwaalspoor is gebaseerd op het in 2011 uitgegeven gelijknamige boek. Speciaal voor de corona-tijd is het Dwaalspoor herontwikkeld als digitale tocht, zodat iedereen deze gratis via smartphone kan volgen. Met dit initiatief hoopt reclamebureau Everybody Likes Penguins de wereld een beetje blijer te maken. Van den Hurk: “Met het Dwaalspoor beleef je weer wat in Utrecht, zonder anderen in gevaar te brengen. En het allermooist: al wandelend vergeet je toch even dat dat stomme virus bestaat.”
Bekijk ons werk
Impuls voor branding Hoog Catharijne
Advertenties zetten sneeuwbaleffect in gang
Medewerker-gedreven campagne voor Capgemini
Campusbrede corporate campagne over informatiebeveiliging
Word jij een echte treinexpert?