Dwaalspoor een tijdreis door het Utrecht van voor Corona

In tijden van COVID-19 was de toegang tot musea, theaters en andere cultuurhuizen in Utrecht beperkt. De ontdekkingstocht ‘Dwaalspoor’ bood Utrechters uitkomst met een wandeling aan de hand van foto’s uit lang vervlogen tijden. Door de route zelf aan elkaar te puzzelen, komt de wandelaar zo langs allerlei historische gebeurtenissen, van de tornado die de Dom verwoestte tot de marcherende kolonnes van Napoleon. Het Dwaalspoor doet de corona-perikelen even vergeten, en dat bovendien helemaal corona-proof.


Bewust van de geschiedenis

“Er is op dit moment helaas niet zoveel te doen in Utrecht”, vertelt Hugo van den Hurk, van reclamebureau Everybody Likes Penguins, de initiatiefnemer van de tocht. “Tijdens de eerste golf kwamen we daarom met Onbewogen Verhalen, een leuke standbeeldenroute. Nu brengen we mensen graag in contact met de geschiedenis van Utrecht via het Dwaalspoor. Hoe vaak kijken we nog echt om ons heen, of verwonderen we ons om de leeftijd van een boom?”

 

Zo werkt de ontdekkingstocht 

Het Dwaalspoor begint op het Domplein, waar de wandelaar het verleden induikt door de eerste foto in zich op te nemen. Markante punten in het stadslandschap worden, samen met bijzondere anekdotes, herkenningspunten in de tijd. Vervolgens is het een kwestie van speuren: waar is de volgende foto genomen? Door goed te kijken ontvouwt de route zichzelf, en komt de historie verder tot leven.

 

Initiatief van Everybody Likes Penguins 

De route van de mobiele website Dwaalspoor is gebaseerd op het in 2011 uitgegeven gelijknamige boek. Speciaal voor de corona-tijd is het Dwaalspoor herontwikkeld als digitale tocht, zodat iedereen deze gratis via smartphone kan volgen. Met dit initiatief hoopt reclamebureau Everybody Likes Penguins de wereld een beetje blijer te maken. Van den Hurk: “Met het Dwaalspoor beleef je weer wat in Utrecht, zonder anderen in gevaar te brengen. En het allermooist: al wandelend vergeet je toch even dat dat stomme virus bestaat.”

Wat we nog meer doen

Trimbos-instituut

Campagne IkStopNu.nl: Een frisse start voor het nieuwe jaar

Hoe motiveer je rokers tijdens de jaarwisseling om te stoppen met roken?
Machtig mooi dat Twente, of nice, hornbach? Poster op straat.
Bauhaus

Zo heet je de concurrent welkom – op z’n BAUHAUS’

Prikkelende inhaker voor de Bauhaus-vestiging in Enschede
Waterrecreatie Nederland groepsfoto
Waterrecreatie Nederland

Strategische herpositionering van Waterrecreatie Nederland

Nieuwe koers vraagt om nieuwe uitstraling!
Ik heb nooit mezelf mogen zijn - homeseksualiteit is van alle tijden. Oudere man op een stoel.
Nationaal Ouderenfonds

Bewustwordingscampagne voor roze ouderen raakt gevoelige snaar

'Ik heb nooit mezelf mogen zijn'.
AI gegeneerd beeld truck
Farm Trans

Onze AI-studio maakt kostbare en complexe fotoshoots overbodig

Beelden die perfect passen bij elk seizoen of evenement.
Reclamecampagne door reclamebureau Utrecht met social video’s, print, in-store.
Bauhaus

Vrolijke inhaker op einde lockdown

De ‘spijkerengel’ voor BAUHAUS
Rijksmuseum op museumnacht foto.
Rijksmuseum

Interactieve belevenis in Rijksmuseum tijdens museumnacht: de virtuele vlag

Een interactieve licht belevenis!
mensen met gele hesjes en helmen op en overal ballonnen in de lucht
Utrecht Science Park

Campagne gebiedscommunicatie Utrecht Science Park

Het Utrecht Science Park maakt jouw wereld van morgen
Social media campagne voor Utrechtse mbo'er. Ontwikkelt door het leukste Reclamebureau uit Utrecht
Utrechts MBO

Empowering mbo’ers door te laten zien wat ze (mogelijk) maken.

AI-hero image
Stadgenoot

Zomerse foto's in februari

Multiculturele en inclusieve beelden zonder de privacy van bewoners te schenden.

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.