Dwaalspoor een tijdreis door het Utrecht van voor Corona

In tijden van COVID-19 was de toegang tot musea, theaters en andere cultuurhuizen in Utrecht beperkt. De ontdekkingstocht ‘Dwaalspoor’ bood Utrechters uitkomst met een wandeling aan de hand van foto’s uit lang vervlogen tijden. Door de route zelf aan elkaar te puzzelen, komt de wandelaar zo langs allerlei historische gebeurtenissen, van de tornado die de Dom verwoestte tot de marcherende kolonnes van Napoleon. Het Dwaalspoor doet de corona-perikelen even vergeten, en dat bovendien helemaal corona-proof.


Bewust van de geschiedenis

“Er is op dit moment helaas niet zoveel te doen in Utrecht”, vertelt Hugo van den Hurk, van reclamebureau Everybody Likes Penguins, de initiatiefnemer van de tocht. “Tijdens de eerste golf kwamen we daarom met Onbewogen Verhalen, een leuke standbeeldenroute. Nu brengen we mensen graag in contact met de geschiedenis van Utrecht via het Dwaalspoor. Hoe vaak kijken we nog echt om ons heen, of verwonderen we ons om de leeftijd van een boom?”

 

Zo werkt de ontdekkingstocht 

Het Dwaalspoor begint op het Domplein, waar de wandelaar het verleden induikt door de eerste foto in zich op te nemen. Markante punten in het stadslandschap worden, samen met bijzondere anekdotes, herkenningspunten in de tijd. Vervolgens is het een kwestie van speuren: waar is de volgende foto genomen? Door goed te kijken ontvouwt de route zichzelf, en komt de historie verder tot leven.

 

Initiatief van Everybody Likes Penguins 

De route van de mobiele website Dwaalspoor is gebaseerd op het in 2011 uitgegeven gelijknamige boek. Speciaal voor de corona-tijd is het Dwaalspoor herontwikkeld als digitale tocht, zodat iedereen deze gratis via smartphone kan volgen. Met dit initiatief hoopt reclamebureau Everybody Likes Penguins de wereld een beetje blijer te maken. Van den Hurk: “Met het Dwaalspoor beleef je weer wat in Utrecht, zonder anderen in gevaar te brengen. En het allermooist: al wandelend vergeet je toch even dat dat stomme virus bestaat.”

Wat we nog meer doen

Awareness-campagne op social media voor charitatieve instelling
Wilde Ganzen

Unieke awareness-campagne voor Wilde Ganzen

765% meer bezoekers? #gelukt!
Utrecht Science PArk

De positiefste mobiliteits­campagne ooit

Gebiedsmarketing voor Utrecht Science Park
Steunkous campagne in de krant
Trombosestichting

Trombosestichting vraagt aandacht voor ziekte met de ‘Steunkous’

Geen medische steunkous, maar hippe design ‘steun’-kous
DFZS

Persoonlijke keuzemomenten als trigger voor nieuwe zorgspecialisten.

Brandingcampagne Shopboy voor winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht
Hoog Catharijne

ShopBoy verovert Nederland, campagne gaat viraal

Video meer dan 100.000 keer bekeken!
Wilde Ganzen

Campagne voor naamsbekendheid geeft Wilde Ganzen vleugels

Campagne voor naamsbekendheid geeft Wilde Ganzen vleugels
ALD Automotive

Zo boost je de private lease contracten van ALD in een recordtijd.

Beeldbank voor allerlei communicatie-uitingen
Roche

Beeldbank op maat voor Roche

Grote diversiteit aan beelden met een focus op mensenwerk
Reclamebureau Utrecht maakt contentmarketing - Social video Jongerenmarketing Utrecht Overvecht
CNV Vakmensen

What the vak?! - provocerende social content voor een ongeïnteres­seerde doelgroep

Key visual werving moeders voor enquête fietsersbond
De Fietsersbond

Nationale campagne Fietsersbond voor werving deelnemers enquête

Welke gemeente wordt Fietsstad 2022

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.