Snel aan het werk met archetypekaarten?

Veel merken maken voor hun positionering en brand identity gebruik van brand archetypekaarten. Bekend van de psycholoog Carl Jung, die archetypes definieerde als ‘zekere structuren die in ons onderbewustzijn zitten’.

Welk archetype past bij jouw merkidentiteit? De keuze voor één archetype is lastig, maar heel belangrijk. Door niet te kiezen maak je je merk en marketing ‘grijzer’: klanten weten je minder gemakkelijk in een hokje te plaatsen, en je valt minder op.

Hoe kies je dan?

Simpelweg door alle archetypen eens naast elkaar te leggen, ze door te spreken, en er dan zoveel mogelijk weg te strepen. Met de archetypen die dan overblijven is het vervolgens puzzelen: welke merkwaarden vind je belangrijker om uit te stralen? Wat heeft de grootste kans om je klanten aan te spreken? Hoe zit je organisatie in elkaar en bij welk archetype past dat? Deze vragen dwingen je om door je twijfels heen te breken.

Doe je eigen workshop of kies voor begeleiding door één van onze strategen. Om jou en je team te helpen, hebben we archetype kaarten ontwikkeld. Die kun je hieronder gratis downloaden en printen. Je kunt dan zelf, met je marketing team, een identity workshop houden.

Archetypes ondersteunen je positionering

Merken kunnen de associatieve kracht van archetypes goed gebruiken bij hun branding, omdat het communicatiebarrières gemakkelijker overwint. En dat doen ze dan ook. Een typisch ‘heldenmerk’ is Nike, terwijl Jeep zichzelf als ‘ontdekker’ neerzet. Consumenten die zichzelf identificeren als zo’n archetype, of zich er tenminste door aangesproken voelen, zijn vervolgens sneller geneigd om een aankoop te doen. Kortom: de brand identity stimuleert sales.

Alle archetypekaarten op een rij

De brand-archetypes zijn in Nederland veelal bekend onder hun Engelse namen. Wij hebben ze vertaald, zodat ze in Nederlandse hersenen beter blijven hangen. De volledige lijst met archetypes voor je marketingstrategie is als volgt:

De Heerser

Creëert structuur en orde. Heeft een heldere visie en is vastberaden: Mercedes, Microsoft en Albert Heijn.

De Innovator

Initiator van verandering. Verwezenlijkt dromen en visualiseert ideeën: Apple, Amazon en Dyson.

De Weldoener

Is optimistisch, gezellig en loyaal. Biedt optimisme en bescherming: Dove, Innocent en Marqt.

De Wijze

Wil de wereld begrijpen. Denkt logisch en gestructureerd. Verzamelt kennis: Wikipedia, NRC en Philips.

De Ontdekker

Gaat zijn eigen weg. Verbreedt de horizon en helpt te onderzoeken: Nasa, Lonely Planet en Nikon.

De Magiër

Verandert het onwenselijke in het wenselijke. Transformeert. Mysterieus: Disney, Rolls-Royce en Red Bull.

De Rebel

Creëert eigen regels en breekt die vervolgens. Verlangt naar vrijheid: Powned, Harley Davidson en Jupiler.

De Held

De Held wil winnen. Realiseert ambities en ontwikkelt vaardigheden die nodig zijn: Nike, Ferrari en Duracell.

De Gangmaker

Ontsnapt aan de dagelijkse sleur met humor, plezier en zorgeloos leven: Comedy Central, M&M’s en Nintendo.

Gewone man

Is verstandig, kritisch en onafhankelijk. Kiest voor de betaalbare oplossing: Volkswagen, C&A en Ikea.

De Minnaar

Verleidt met schoonheid, passie en lust. Stelt emotie boven de ratio: Jaguar, Magnum en Chanel.

De Zorger

Zorgt voor harmonie, veiligheid en waardering. Creëert thuis-gevoel: Volvo, AVROTROS en Nivea.

 

Impact op tone-of-voice, stijl en campagnes

Het kiezen van een archetype heeft veel impact. Een held doet echt alles anders dan bijvoorbeeld een ontdekker, van de beginselen van de bedrijfsvoering tot de laatste call-to-action in communicatie. De tone-of-voice van een Held is krachtig, succesvol en ambitieus. Een Ontdekker spreekt daarentegen enthousiast, nieuwsgierig en spannend. Kleurenpaletten verschillen ook, net als type uitingen, type media en nog veel meer. Een Held benadrukt in campagnes het te behalen succes, een Ontdekker lokt nieuwsgierige mensen mee op pad.

Kortom: wie je bent, dat bepaalt wat je doet en zegt.

Wat we nog meer doen

Schneider Electric

De power van een uitgebreide always on-campagne.

Schneider Electric wil een sterkere positie als thought leader in energie-efficiëntie.
Wilde Ganzen

Campagne voor naamsbekendheid geeft Wilde Ganzen vleugels

Campagne voor naamsbekendheid geeft Wilde Ganzen vleugels
Riksja eendagsreis kaart
Riksja Travel

Ervaar Riksja Travel in één dag met de ‘Eendagsreis’ activatie

Dwaal door de straatjes van Amsterdam en waan je in Thailand
Activatie awareness campagne brandveiligheid
Veiligheidsregio Utrecht

Spannende pop-up activatie voor de rookmelderplicht

Veiligheidsregio Utrecht vergroot kennis en intentie bij burgers
Shanks screenshot van de animatie. Je ziet hoe de vuilniswagen zijn afval stort en wat er mee wordt gedaan.
Shanks

Animatie brengt de wereld van Shanks tot leven

De meest groene afvalverwerker gaat voor recycling
TU Delft

Hoe is het gesteld met de online veiligheid van TU Delft?

Website mockup van de campagne. Op de iPhone zie je een koppel in een hartje staan en de optie om het op Facebook te delen.
de Bijenkorf

Online activatie: Maak een Love Story voor jouw Valentijn

Mijn hart klopt voor jou…
Online marketing - Virale campagne met kerst voor Bijenkorf
de Bijenkorf

Warme kerstactivatie voor alle Bijenkorf-klanten

Wie verras jij deze feestdagen met een persoonlijke kerstgroet?
Retail marketing activatie krijgt aandacht op social media- Stylingadvies van echte fashionista
Hoog Catharijne

The Social Mirror: een innovatief concept voor Hoog Catharijne

Live stylingadvies van fashionbloggers
Schneider APC campagne. Vonken? Bescherm uw apparaten eenvoudig tegen schadelijke spanningspieken
Schneider Electric
Salescampagne voor APC

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.