Snel aan het werk met archetypekaarten?

Veel merken maken voor hun positionering en brand identity gebruik van brand archetypekaarten. Bekend van de psycholoog Carl Jung, die archetypes definieerde als ‘zekere structuren die in ons onderbewustzijn zitten’.

Welk archetype past bij jouw merkidentiteit? De keuze voor één archetype is lastig, maar heel belangrijk. Door niet te kiezen maak je je merk en marketing ‘grijzer’: klanten weten je minder gemakkelijk in een hokje te plaatsen, en je valt minder op.

Hoe kies je dan?

Simpelweg door alle archetypen eens naast elkaar te leggen, ze door te spreken, en er dan zoveel mogelijk weg te strepen. Met de archetypen die dan overblijven is het vervolgens puzzelen: welke merkwaarden vind je belangrijker om uit te stralen? Wat heeft de grootste kans om je klanten aan te spreken? Hoe zit je organisatie in elkaar en bij welk archetype past dat? Deze vragen dwingen je om door je twijfels heen te breken.

Doe je eigen workshop of kies voor begeleiding door één van onze strategen. Om jou en je team te helpen, hebben we archetype kaarten ontwikkeld. Die kun je hieronder gratis downloaden en printen. Je kunt dan zelf, met je marketing team, een identity workshop houden.

Archetypes ondersteunen je positionering

Merken kunnen de associatieve kracht van archetypes goed gebruiken bij hun branding, omdat het communicatiebarrières gemakkelijker overwint. En dat doen ze dan ook. Een typisch ‘heldenmerk’ is Nike, terwijl Jeep zichzelf als ‘ontdekker’ neerzet. Consumenten die zichzelf identificeren als zo’n archetype, of zich er tenminste door aangesproken voelen, zijn vervolgens sneller geneigd om een aankoop te doen. Kortom: de brand identity stimuleert sales.

**Download de archetypekaarten. formulier nog maken**

Alle archetypekaarten op een rij

De brand-archetypes zijn in Nederland veelal bekend onder hun Engelse namen. Wij hebben ze vertaald, zodat ze in Nederlandse hersenen beter blijven hangen. De volledige lijst met archetypes voor je marketingstrategie is als volgt:

De Heerser

Creëert structuur en orde. Heeft een heldere visie en is vastberaden: Mercedes, Microsoft en Albert Heijn.

De Innovator

Initiator van verandering. Verwezenlijkt dromen en visualiseert ideeën: Apple, Amazon en Dyson.

De Weldoener

Is optimistisch, gezellig en loyaal. Biedt optimisme en bescherming: Dove, Innocent en Marqt.

De Wijze

Wil de wereld begrijpen. Denkt logisch en gestructureerd. Verzamelt kennis: Wikipedia, NRC en Philips.

De Ontdekker

Gaat zijn eigen weg. Verbreedt de horizon en helpt te onderzoeken: Nasa, Lonely Planet en Nikon.

De Magiër

Verandert het onwenselijke in het wenselijke. Transformeert. Mysterieus: Disney, Rolls-Royce en Red Bull.

De Rebel

Creëert eigen regels en breekt die vervolgens. Verlangt naar vrijheid: Powned, Harley Davidson en Jupiler.

De Held

De Held wil winnen. Realiseert ambities en ontwikkelt vaardigheden die nodig zijn: Nike, Ferrari en Duracell.

De Gangmaker

Ontsnapt aan de dagelijkse sleur met humor, plezier en zorgeloos leven: Comedy Central, M&M’s en Nintendo.

Gewone man

Is verstandig, kritisch en onafhankelijk. Kiest voor de betaalbare oplossing: Volkswagen, C&A en Ikea.

De Minnaar

Verleidt met schoonheid, passie en lust. Stelt emotie boven de ratio: Jaguar, Magnum en Chanel.

De Zorger

Zorgt voor harmonie, veiligheid en waardering. Creëert thuis-gevoel: Volvo, AVROTROS en Nivea.

 

Impact op tone-of-voice, stijl en campagnes

Het kiezen van een archetype heeft veel impact. Een held doet echt alles anders dan bijvoorbeeld een ontdekker, van de beginselen van de bedrijfsvoering tot de laatste call-to-action in communicatie. De tone-of-voice van een Held is krachtig, succesvol en ambitieus. Een Ontdekker spreekt daarentegen enthousiast, nieuwsgierig en spannend. Kleurenpaletten verschillen ook, net als type uitingen, type media en nog veel meer. Een Held benadrukt in campagnes het te behalen succes, een Ontdekker lokt nieuwsgierige mensen mee op pad.

Kortom: wie je bent, dat bepaalt wat je doet en zegt.

Wat we nog meer doen

TU Delft

Hoe is het gesteld met de online veiligheid van TU Delft?

ALD Automotive

Zo boost je de private lease contracten van ALD in een recordtijd.

Brandingcampagne Shopboy voor winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht
Hoog Catharijne

ShopBoy verovert Nederland, campagne gaat viraal

Video meer dan 100.000 keer bekeken!
Sales campagne waarbij je gratis jouw geur kan laten graveren
de Bijenkorf

Eau de mama: het persoonlijkste moederdagcadeau ooit

De Bijenkorf zoekt de emotie op
Riksja eendagsreis kaart
Riksja Travel

Ervaar Riksja Travel in één dag met de ‘Eendagsreis’ activatie

Dwaal door de straatjes van Amsterdam en waan je in Thailand
Reclamecampagne in dialect / regionale tongval
Bauhaus

Grote A/B-test voor BAUHAUS: scoort dialect beter dan ABN?

Retailcampagne met verrassende conclusie
Winkelactivatie bij Pearle met Jan Smit ontwikkeld door Reclamebureau Utrecht Everybody Likes Penguins
Pearle

Goed gezien: Jan Smit bij Pearle!

Honderden mensen in de rij voor een nieuwe bril, en een foto.
Alles Begint Klein. Brandingcampagne - naamsbekendheid stijgt met 11%
Wilde Ganzen

Klein project, groot verschil

Naamsbekendheid Wilde Ganzen stijgt met 11%
Reclamebureau maakt awareness campagne voor FSC Nederland Utrecht
FSC

Animatie voor FSC® Nederland: Kies voor hout, red het woud

HEMA Nederland shared animatie op Facebook en levert alleen al 17.000 views
Steunkous campagne in de krant
Trombosestichting

Trombosestichting vraagt aandacht voor ziekte met de ‘Steunkous’

Geen medische steunkous, maar hippe design ‘steun’-kous

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.