Grote A/B-test voor BAUHAUS: scoort dialect beter dan ABN?
Retailcampagne met verrassende conclusie
Goeie producten voor een goeie prijs
Bij Bauhaus gaan ze voor de optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit. In één zin samengevat: goeie producten voor een goeie prijs. Maar nog niet iedereen wist dat. Daarom vroeg Bauhaus ons om een campagne te ontwikkelen die dat zou overbrengen.
“We hebben ‘m zelf ook”
De optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit vind je als werknemers van de Bauhaus een product zelf ook hebben. Dan is dat product goed genoeg voor een expert én betaalbaar genoeg voor een ‘gewone’ man of vrouw. Daarom besloten we campagne te gaan voeren met die specifieke belofte: “Goed spul: we hebben ‘m zelf ook!”
Videoproductie op 80 versies
Met vier medewerkers maakten we naast foto’s ook we acht video’s: vier stuks waarin we vertelden dat die medewerker een product zelf ook had en vier stuks waarin we dat product als winactie weggaven. Maar naast de verschillende formaten die we daarvoor moesten produceren (vierkant, liggend, etc.), besloten we nog een spannende test uit te voeren waardoor we op een totaal van 80 verschillende versies kwamen. Waarom niet he?
A/B-test op social media
De test: scoren onze video’s beter als we de voice-over laten inspreken in het dialect van de lokale vestiging? Elke video werd daarom ingesproken door een ABN-spreker, een Twentenaar, een Hagenees, een Venlonaar en een Groninger. Dat kwam nog heel nauw, want bijvoorbeeld in Limburg verschillen de accenten echt per dorp.
De nationale-maar-regionale reclamecampagne ging vervolgens live in alle winkels, op abri’s, OOH, banners, Youtube, Facebook en Instagram. Op de drie laatstgenoemde media testten we alle uitingen per regio. In Den Haag speelden we dus alleen de Haagse en de ABN-variant, in Groningen de Groningse en de ABN-versie, enzovoorts.
Resultaat: veel meer impressies voor de reguliere voice-over
Wat bleek: op elk medium en in elke regio won bij elke video de ABN-versie glansrijk. Met verschillen tot wel 59% meer impressies voor deze ‘reguliere’ voice-over. Rond de vestiging in Venlo waren de verschillen het grootst, rond de vestiging in Den Haag het kleinst. Resultaten die we zeker niet hadden verwacht.
Gelukkig waren de overall resultaten zeer sterk. Zelfs de slechtst presterende video behaalde alle gestelde doelen. Daarmee was de campagne, ondanks de onverwachte testresultaten, een doorslaand succes. En daar was dit Utrechtse reclamebureau hartstikke blij mee, zowel in dialect als in ABN.
Bekijk ons werk
Retailcampagne voor BAUHAUS
B2B-campagne in Engels, Chinees en Russisch
Jongerenmarketing met CNV Vakmensen
1.160.404 mensen beleven een witte kerst
Gebiedsmarketing voor Utrecht Science Park
Word jij een echte treinexpert?