Awareness campagne voorkomt impulsaankoop huisdieren
Gratis huisdieren afhalen op Marktplaats.nl
Awareness campagne
Huisdieren worden steeds vaker online gekocht. Wanneer je bijvoorbeeld op Marktplaats.nl zoekt naar konijntjes, vind je 2.344 advertenties. Vaak gratis af te halen en soms zelfs met de mededeling dat ze niet bedoeld zijn voor slangenvoer. Hoe kun je mensen bereiken met een awareness campagne over wat er allemaal bij komt kijken om een huisdier te houden?
Leuke online test vormt de basis van de awareness campagne
Bij de aanschaf van een huisdier speelt emotie zeker een rol. Een romantisch beeld van dierenliefde kan consumenten blind maken voor de minder plezante zaken die een huisdier met zich meebrengt. Wanneer consumenten zich online oriënteren op een leuk huisdier, verrassen we ze met een online test die ze uit eigen enthousiasme gaan doen. Het geven van alleen kwalitatieve informatie biedt niet de verleidingskracht die nodig is om mensen tijdens het online shoppen te verleiden om zich te gaan verdiepen. De ontwikkelde online test ‘Wat voor huisdierenmens ben jij?’ trekt wel de aandacht.
De awareness campagne verleidt de doelgroep om zich te verdiepen
Met de awareness campagne ‘Wat voor huisdierenmens ben jij?’ verleiden we mensen om zich op laagdrempelige wijze te verdiepen in wat er komt kijken bij het houden van een huisdier. Wanneer ze ‘s avonds achter hun computer bezig zijn met oriëntatie of aankoop (funshoppen), ‘vangen’ we ze met de leuke online test. Mensen zijn nieuwsgierig en doen graag een test. Wanneer mensen bijvoorbeeld zoeken op ‘konijnen’ haken we daar met een online advertentie op in, bijvoorbeeld: ‘Past een konijn bij jou? Of wellicht een cavia? Doe de test en ontdek wat voor huisdierenmens jij bent’. Of meer in de stijl van: ‘Ben jij een echt konijnenmens? Doe de test en ontdek welk dier bij je past’.
Door het stellen van een vraag, zet je mensen aan het denken
Het stellen van de vraag ‘Hoeveel geld wil of kun je maandelijks uitgeven aan een huisdier?’ geeft consumenten direct de confrontatie met de financiële kant van het houden van een huisdier. Deze bewustwording is het doel van de awareness campagne, zodat de aanschaf van een huisdier beter overwogen wordt. Het eindresultaat van de test is een leuke persoonlijke infographic die je graag deelt via social media. De infographic geeft aan welke dieren of diergroepen passen bij jouw levensstijl en voorkeuren. Natuurlijk wordt bij het eindresultaat ook verwezen naar de bijsluiters voor verdere verdieping. Zo slaan we een brug van de online consument naar de kwalitatieve informatie van Landelijk Informatie Centrum Gezelschapsdieren. De online test is ook na de campagneperiode beschikbaar.
Met deze test laten we de consumenten op een speelse manier inzien dat er bij de aanschaf van huisdieren meer komt kijken dan alleen de schattige pluizenbolletjes zelf
Awareness campagne uitgerold via Markplaats.nl en Facebook
De awareness campagne is via advertenties op Marktplaats.nl en Facebook bij consumenten onder de aandacht gebracht. De kracht van advertenties op Markplaats.nl is natuurlijk dat consumenten daar actief op zoek gaan naar een huisdier. Op Facebook heb je weer de virale kracht van mensen die de online test delen. Beide vullen elkaar goed aan. Daarnaast is de awareness campagne ook via banners op websites van dierenartsen en dierenwinkels onder de aandacht gebracht. In de week van het huisdier is de test 75.000 keer gedaan.
Bekijk ons werk
Geen medische steunkous, maar hippe design ‘steun’-kous
Grote diversiteit aan beelden met een focus op mensenwerk